Archief

Jaargang 6, nummer 20, 17 april 2017

  

Dividend groeit als onkruid  

Eric Poelmann

Een constante dividendgroei is één van de beste eigenschappen die een aandeel kan hebben. De enige eigenschap die je daarbij als belegger moet hebben, is geduld. We hebben het daar al vaker over gehad. Aandelen met een rijke historie aan dividendgroei, kosten bij aankoop in de regel wat meer dan andere aandelen. Maar als u ze lang vasthoudt, ziet u het rendement op de aankoopprijs elk jaar weer stijgen. Er zijn veel eigenschappen waarop beleggers aandelen waarderen. Voor sommige beleggers geldt alleen de hoogte van het dividendrendement. Andere vinden de stabiliteit in de uitkeringen juist belangrijk, of het nu om een hoog dividend gaat of niet. Voor mij is de groei van het dividend belangrijk. Daarbij ga ik ervan uit, dat ik nog wel een paar jaar zal leven als ik de waarzegster moet geloven, die me dat jaren geleden in Venice Beach ooit verteld heeft. Ze heeft toen veel voorspeld dat later is uitgekomen. Onder andere dat ik 87 zou worden. Dus dat geloof ik ook maar.      

Post-it stickers
Vandaag behandel ik een echte Dividend Aristocraat. Aristocraten zijn bedrijven, die de afgelopen 25 jaar elk jaar weer het dividend hebben verhoogd. 3M (NYSE: MMM) verhoogt  zijn dividend al 58 jaar op een rij. En sterker nog, de onderneming keert al 100 jaar op een rij dividend uit. Het is dus een onderneming die een dividendliefhebber van groeidividend zeker in zijn portfolio moet hebben. De onderneming is bekend van zijn post-it plakkertjes. U weet wel, die gele stickertjes die je overal op kunt plakken met een boodschap of een herinnering, maar die je er ook zo weer af kunt halen. Inmiddels zijn die stickertjes er in allerlei kleuren en maten. Het is misschien wel het bekendste artikel van 3M. Maar 3M maakt nog veel meer alledaagse dingen voor kantoor en thuis, zoals plakband bijvoorbeeld. Elk jaar met Sinterklaas en Kerst gebruiken we allemaal wel een paar producten van 3M. De onderneming is bijzonder inventief en staat bekend voor de innovatie van nieuwe producten.

Ook de koers stijgt
3M is op veel gebieden actief, zowel voor de consument als voor bedrijven. Ik heb het aandeel ooit eens gekocht voor rond $80 en sindsdien heb ik de koers alleen maar zien stijgen. Dat komt ook, omdat het management van de onderneming niet kinderachtig is met de beloning van zijn aandeelhouders. In de afgelopen 10 jaar is het dividend opgelopen van 48 cent naar $1,175. Een stijging van 145%. Twee maanden geleden werd het dividend met 6,5 cent opgetrokken. Dit soort stijgingen maakt het aandeel erg geliefd bij de dividendbelegger. Voor mij is het rendement op de kostprijs (ROK) inmiddels bijna 6%. En dat wordt elk jaar meer. Het aandeel heeft een dividendrendement van 2,49%. En met een payout ratio van ongeveer 51% gemeten aan de free cash flow, liggen er nog veel dividendverhogingen in het verschiet. Dit soort stevige dividendverhogingen zorgen er ook voor dat de koers van het aandeel omhoog blijft gaan. Die koers is nu met $188,65 niet bepaald laag, maar 3M is een aandeel dat u moet durven oppakken op een dip. Als de beurs eens flink onder druk staat, is dit een aandeel dat u moet durven kopen.

Als u ook een liefhebber bent van GroeiDividend dan moet u de gelijknamige nieuwsbrief van Eveline Vrisekoop eens gaan volgen. Zij heeft zich gespecialiseerd op aandelen, waar het dividend met de regelmaat van de klok omhoog gaat. Wilt u meer weten over de nieuwsbrief, klik dan hier.

 
Hartelijke groet,

Eric Poelmann

 
De auteur heeft een positie in 3M.


Eric Poelmann (1947) is redacteur van
DividendRadar.nl een website voor de dividendliefhebber. Nu de rente zo laag staat, realiseert hij zich als geen ander dat dividend een serieus alternatief is voor beleggers die van inkomen uit hun spaargeld afhankelijk zijn. Wekelijks publiceert hij over allerlei vormen van dividendinkomen. Daarbij komen zowel conservatieve beleggingen als de wat meer speculatieve beleggingen in dividendaandelen aan de orde.