Archief

Jaargang 1, nummer 89, 3 december 2012

 

Wal-Mart wordt ook apotheek

 

Eric PoelmanDe retail was de afgelopen week in Amerika weer volop in het nieuws. Na Thanksgiving, de vierde donderdag in november, gaat de Amerikaan zich voorbereiden op de kerst en worden volop cadeaus ingekocht. Op Black Friday, de dag na Thanksgiving, wordt het startsein gegeven en komen winkeliers met allerlei mooie aanbiedingen om de consument naar de winkel te lokken. Black Friday is als vanouds een koopjesdag, maar nieuw is Cyber Monday. Dan wordt Black Friday nog eens dunnetjes over gedaan, maar dan via online aankopen. Winkeliers doen er alles aan hun omzetten te verhogen en zo heeft Wal-Mart (NYSE: WMT) dit jaar al op de avond van Thanksgiving zijn deuren geopend om het publiek binnen te halen. De onderneming meldde na het weekend recordomzetten te hebben gerealiseerd. Een goede voorbode voor beleggers, die toch iets teleurgesteld waren over de prognose die Wal-Mart onlangs voor het vierde kwartaal heeft afgegeven.

Wal-Mart is overigens met zijn 8.000 winkels in 15 landen niet alleen de grootste warenhuiswinkel ter wereld. Het wordt ook langzaam een flinke apotheek, waar niet alleen medicijnen worden verkocht, maar waar de consument ook terecht kan voor zijn vaccinaties zoals de jaarlijkse griepprik. In tien apotheken in Amerika kunnen nu allerlei vaccins worden verkregen. Wal-Mart heeft tevens dokterspraktijken in 150 winkels in Amerika en is bezig de dienstverlening in de zorg geleidelijk uit te breiden. Klaarblijkelijk is de onderneming succesvol met zijn vaccinprogramma, anders zou het zijn dienstverlening in deze sector niet uitbreiden. In de opkomende markten is Wal-Mart ook steeds actiever in de zorgsector met medicijnen, vitaminen en vele andere producten waar geen dokter aan te pas komt. En voor wie geloof heeft in Warren Buffett, is het interessant te weten dat hij zijn positie in Johnson & Johnson (NYSE: JNJ) met tweederde heeft afgebouwd en tegelijkertijd zijn aandeel in Wal-Mart flink heeft uitgebreid. Een factor die bijdraagt aan de groei van Wal-Mart in de zorgsector is de vraag van consumenten naar goedkopere generieke medicijnen. Dat is precies het terrein waarin een bedrijf als Wal-Mart zich thuis voelt. Zorg, en dus ook medicijnen, is de komende jaren wereldwijd de snelst groeiende markt. Adviesbureau McKinsey & Co voorziet, dat de helft van alle consumentenuitgaven tegen 2025 op de één of andere manier zal worden uitgegeven aan zorgproducten. Dat heeft ook alles te maken met de sterke veroudering van onze westerse maatschappij, want Wal-Mart wil een “one-stop” shopping-mall worden. Een winkel dus, waar de consument alles kan krijgen zoals elektronica, kleding, supermarktartikelen en nu ook meer en meer zorgproducten. De eerste stap in die richting werd in 1988 gezet, toen de supermarkt in het warenhuis van Wal-Mart werd geïntegreerd. Nu de middenklasse in de opkomende wereld sterk in opmars is, spendeert deze groep meer aan zorg en daar wil Wal-Mart het middelpunt van zijn.

Wal-Mart is één van de 252 Alsmaar Meer Dividend Betaler in de lijst die GroeiDividend.nl voor zijn abonnees heeft samengesteld. In die lijst wordt onder meer aangegeven, of een AMDB op dit moment wel of niet koopwaardig is. Deze nieuwsbrief heeft ook regelmatig een leuke aanbieding zoals hier.

 

Hartelijke groet,

Eric Poelmann