Archief

Jaargang 2, nummer 7, 23 januari 2013

 

Plankgas bij Ford, maar gaat het snel genoeg?

 

Eric PoelmannHet is lang geleden dat het goed ging met de Amerikaanse automobielfabrikanten, maar dat is weer aan het veranderen. Dat is onder andere zichtbaar bij Ford Motor Co (NYSE: F). De onderneming heeft aangekondigd het dividend in het eerste kwartaal van 2013 te verdubbelen naar 10 cent per aandeel. Het betekent dat aandeelhouders van de onderneming dit jaar ongeveer $750 miljoen aan extra dividend kunnen verwachten. Hierdoor komt het dividendrendement voor het aandeel op ongeveer 3%. Ford heeft daarbij de intentie uitgesproken het dividend verder te verhogen nu de onderneming weer in een groeifase zit. Dat is natuurlijk als eerste zichtbaar in de autoverkopen.

Afgelopen december was daarbij een goede maand voor de autofabrikant. De verkopen waren het hoogst sinds 2006. Na 10 achtereenvolgende kwartalen met een positieve cashflow, heeft de onderneming zijn liquiditeit kunnen opvoeren naar $2 miljard. En om alle twijfel weg te nemen dat de zaken bij Ford echt een keer ten goede gemaakt hebben, kwam de onderneming met de mededeling dat in Amerika dit jaar 2.200 nieuwe staf personeelsleden zullen worden ingehuurd. Dat komt bovenop de 8.100 nieuwe personeelsleden die er in 2012 bijgekomen zijn. De koers van het aandeel doet het de laatste maanden dan ook erg goed.

 Ford

Waarbij moet worden aangetekend dat Ford, zoals u op de grafiek kunt zien, wel een erg volatiel aandeel is. De onderneming is optimistisch over 2013, waar het de markt in Amerika ziet groeien met 1 miljoen naar 15,5 miljoen te verkopen automobielen.

Maar het is niet alleen rozengeur en maneschijn voor Ford. De onderneming zag in 2012 zijn marktaandeel in Amerika afnemen van 16,8% naar 15,5%. Net als overigens concurrent General Motors, die in 2012 terugviel van 19,6% naar 17,9%. Concurrenten als Chrysler, Toyota en Honda deden het stukken beter en zagen hun marktaandeel in 2013 groeien. Het totaal aantal verkochte auto’s van Ford in 2012 in Amerika groeide met 4,7%, maar dat aantal verbleekt toch een beetje bij de groeicijfers van Chrysler (+20,6%) en Toyota (+26,6%). De groei was wel beter dan bij General Motors, die 2012 afsloot met een plus van 3,7%.

Maar kijken we naar december, waarin Ford de hoogste verkopen voor de maand realiseerde sinds 2006, dan zien we daar een groei van 1,6% vergeleken met december 2011, terwijl General Motors in december een groei van 4,9% kon realiseren. Ford moest zijn dividendbetalingen staken tijdens de crisis, maar kon een faillissement voorkomen en kon in januari 2012 zijn dividendbetalingen hervatten met de uitbetaling van 5 cent per aandeel. Dat wordt dus nu verdubbeld en als we Ford mogen geloven, is dat niet de laatste dividendverhoging. Toch blijft het wat oppassen met dit aandeel, want de concurrentie ligt op de loer.
 

Hartelijke groet,

Eric Poelmann