Archief

Jaargang 2, nummer 87, 2 december 2013

  

Een aandeel om nooit meer te verkopen

Eric Poelmann
Zeg nooit nooit, heb ik wel eens geleerd en nooit is wel erg lang. Zeker op de beurs. Als je de archieven van de Wall Street Journal erop na zou slaan, dan kom je heel wat verhalen tegen over bedrijven, die eens het beste van het beste waren en nu aan de rand van het ravijn staan of er al overheen gekiept zijn. Ik noem er een paar. Kodak, Blackberry, JCPennies, Enron en Lehman Bros. Het zijn allemaal voorbeelden van bedrijven die eens toonaangevend in hun sector waren, maar nu ten onder gaan of al ten onder gegaan zijn.

Criteria
Maar hoe weet je nu wat een aandeel is om nooit meer te verkopen? Daar is geen regel voor te geven die voor 100% op gaat. Maar als u deze richtlijnen volgt, dan is de kans dat het mis gaat minimaal:

  • De onderneming moet toonaangevend in zijn sector zijn. 
  • De onderneming moet geen technologie hanteren, die achterhaald kan worden.
  • De vraag naar de producten is niet afhankelijk van de smaak van de consument.
  • De onderneming heeft een betrouwbare balans zonder al teveel schulden.
  • De onderneming heeft bewezen aandeelhouders vriendelijk te zijn door dividendverhogingen en inkoop eigen aandelen.

Het eerste punt is misschien wel het minst belangrijk, omdat alle vijf bedrijven die ik hierboven noemde, toonaangevend in hun sector waren. Maar tezamen met de andere vier punten komen we wel tot een set van criteria, die aan kunnen geven of we te maken hebben met een aandeel om nooit meer te verkopen.

Het Zwitserse Nestlé
Zo’n aandeel is volgens mij het Zwitserse Nestlé. Deze onderneming verkoopt allerhande voedingsproducten. Van babyvoeding en chocolademelk tot oploskoffie en bonbons. Allemaal producten met een stabiele vraag, zelfs in tijden van recessie. Het moet wel heel erg slecht gaan wil de consument afzien van ijs of een chocolaatje. Nestlé heeft een dividendrendement van 3,1% en je mag verwachten, dat het dividend van deze onderneming blijft stijgen. Het dividend van de onderneming gaat immers elk jaar omhoog. Sinds 1996 met gemiddeld 12,5% per jaar. De onderneming heeft nederzettingen op alle continenten en haalt 30% van zijn omzet uit de opkomende markten. Tegen 2020 moet dat aandeel zijn gegroeid naar 45%, wat betekent dat Nestlé nog veel groeimogelijkheden ziet. Ik kan natuurlijk niet in een glazen bol kijken, zeker niet in deze onzekere wereld, maar ik maak me sterk, dat Nestlé over 30 jaar nog altijd een onderneming van betekenis is. Sterker nog, ik denk dat de onderneming tegen die tijd nog veel meer voedsel- en drankproducten zal verkopen. Nestlé is genoteerd op de beurs in Zwitserland en de cijfers zijn gebaseerd op Zwitserse franken. Het aandeel is ook te krijgen op de OTC in Amerika onder het symbool NSRGY.

Als u interesse hebt in aandelen met een jaarlijks hoger dividend, dan kan u bij GroeiDividend veel meer te weten komen over vooral aandelen met een notering in Amerika.
 

Share this page 

Hartelijke groet,

Eric Poelmann