Archief

Jaargang 2, nummer 93, 25 december 2013

 

Verrassende dividendverhoging!

Eric Poelmann
Toen ongeveer 15 jaar geleden duidelijk werd, dat ik veel tussen Nederland en Amerika heen en weer zou vliegen, kreeg ik het advies voor één luchtvaartmaatschappij te kiezen. Als veelvlieger wordt je immers door de Amerikaanse maatschappijen enorm verwend. De keuze viel op United, niet alleen omdat het een Amerikaanse maatschappij is, maar ook omdat United voor haar vluchten gebruik maakt van Boeing. Ik heb dus veel met de Boeing 777 gevlogen en ik vind het een fantastisch vliegtuig. Mijn luchtdoop was in 1971 trouwens ook met een Boeing, toen ik met een Jumbo van PanAm naar Amerika ben gevlogen om daar mijn studie af te ronden. PanAm bestaat weliswaar niet meer, maar de Jumbo van Boeing vliegt nog altijd rond.

Aandacht voor de aandeelhouders
Afgelopen week werd ik als aandeelhouder van Boeing blij verrast met een enorme dividendstijging. De vliegtuigbouwer kwam met de mededeling dat het kwartaaldividend werd verhoogd van 48,5 cent naar 73 cent, wat een stijging van 50% betekent. En daar bleef het niet bij. De onderneming gaat ook nog eens voor $10 miljard aan eigen aandelen inkopen. Boeing heeft met zijn dividendpolitiek een reputatie op te houden, want al meer dan 70 jaar betaalt de onderneming dividend zonder zijn aandeelhouders ook maar één keer in de steek te laten. En dat dividend wordt regelmatig verhoogd, maar een stijging van 50% was boven verwachting.

Vertrouwen
De stijging zelf is overigens niet eens het allerbelangrijkste. Zeker zo belangrijk is het vertrouwen dat het management daarmee uitstraalt voor de toekomst. Boeing werkt hard aan meer geluidsarme en zuinige vliegtuigen. De Boeing 787 is daarbij een eerste grote stap. Vliegen met dit vliegtuig is als passagier wel bijzonder. Er zitten talloze nieuwe snufjes in, waarbij de reductie van het jetlag gevoel opvallend is. Het toestel, waarvan er inmiddels 10 per maand worden gebouwd, heeft weliswaar nog wat kinderziektes, maar de oplossing daarvan lijkt een kwestie van tijd. Bovendien zet de onderneming niet alles op één kaart. Ook twee bestaande types ondergaan een aanpassing, waarmee deze types nog jaren vooruit kunnen. Het gaat hierbij om een kleiner type, de 737 MAX en de wide-body 777X. Alleen al afgelopen maand kreeg Boeing tijdens de Dubai Airshow orders voor de 777X ter waarde van $100 miljard, waarmee het totaal aan orders in portefeuille op meer dan $500 miljard staat. Het mooie van deze grote orderportefeuille is, dat mocht de economie een terugval te zien geven of de overheid minder defensie-orders uitgeven, de omzet toch gegarandeerd is.

Koers biedt nog kansen
De koers van het aandeel is dit jaar al met 80% gestegen en aan die stijging lijkt voorlopig geen eind te komen. Met de dividendstijging, die op Valentijnsdag aan de aandeelhouders wordt uitbetaald, komt het dividendrendement op 2,1%. Het kost de onderneming $548 miljoen per kwartaal, of bijna $2,2 miljard per jaar. Boeing kan het dividend en de inkoop eigen aandelen gemakkelijk betalen. De onderneming heeft immers $16 miljard in kas en behaalt dit jaar een free cash flow van bijna $7 miljard. Bovendien staat er een schuld uit van slechts $9,5 miljard. En mocht het door bezuinigingen op defensie tot minder opdrachten komen, dan wordt dat gemakkelijk opgevangen door de groei in de commerciële luchtvaart. De verwachting is, dat er in de komende 20 jaar meer dan 35.000 nieuwe vliegtuigen worden gebouwd met een totale waarde van $4800 miljard! Het lijkt erop, dat Boeing daarvan een flink deel naar zich toe haalt. Als het management daar niet van overtuigd was, dan had zij het dividend nu niet zo drastisch verhoogd. De aandelen lijken na de stijging die we dit jaar al gezien hebben, aan de prijzige kant, maar volgens Barron’s zit er nog wel zo’n 20% muziek in de koers. Ofwel, deze hoogvlieger kan nog verder in hogere sferen.

Of GroeiDividend daar ook zo over denkt, kunt u zien op de website van deze nieuwsbrief, waar u een lijst vindt van 256 Alsmaar Meer Dividend Betalers. Per aandeel wordt daar aangegeven, of een aandeel is onder- dan wel overgewaardeerd. Een mooi hulpmiddel bij het bepalen van uw keuze welk aandeel wanneer te kopen voor het beste rendement.

 Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann