Archief

Jaargang 3, nummer 19, 12 maart 2014

 

Het belang van dividendbetalingen

Eric Poelmann 
Veel beleggers onderschatten het belang van dividendbetalingen, omdat ze zich te weinig realiseren hoe het uitbetalen van dividend de waarde van het vermogen beïnvloedt. Goldman Sachs heeft hiernaar een onderzoek gedaan en daarbij inzichtelijk gemaakt wat de invloed is van dividend op de waardeontwikkeling van het vermogen. Zo ontwikkelde zich $100 geïnvesteerd in de S&P 500 index in 1972 in 40 jaar tot $1.622. In die index zit van alles. Bedrijven die dividend uitbetalen, maar ook bedrijven die geen dividend uitbetalen. Verondersteld werd dat de uitgekeerde dividenden opnieuw in de index werden geïnvesteerd. De gemiddelde jaarlijkse groei van het vermogen was daarbij 7,2%. Ter vergelijking werd $100 geïnvesteerd uitsluitend in S&P 500 bedrijven die dividend uitbetalen. Die $100 groeide daarbij uit tot $3.104. Maar liefst 91% meer en dus een duidelijk bewijs dat bedrijven die dividend uitbetalen, veel meer voor uw vermogen betekenen. Maar daarmee ben ik er nog niet. Ter vergelijking is er ook nog $100 geïnvesteerd in aandelen, die regelmatig een hoger dividend aan hun aandeelhouders uitbetalen. In diezelfde 40 jaar groeide $100 naar een vermogen van $4.169. Bij oplopend dividend blijkt het vermogen in 40 jaar zelfs 157% hoger uit te vallen dan in de groep, waar dividenduitbetaling van geen belang was.

Steeds meer bedrijven verhogen het dividend
Hierbij moet nog de aantekening worden gemaakt dat steeds meer bedrijven ertoe overgaan hun dividend jaarlijks te verhogen. Het mooiste voorbeeld is het grootste bedrijf ter wereld. Apple heeft in 2012 de uitbetaling van dividend hervat, nadat de onderneming in 1995 het betalen van dividend had gestaakt. Inmiddels is dat dividend al één keer verhoogd en als de voortekenen niet bedriegen, staat een volgende dividendverhoging voor de deur. Sinds Apple met de iPod op de markt is gekomen, is de onderneming in een groot aantal huishoudens vertegenwoordigd. Dat geldt ook voor de onderneming die ik vandaag onder uw aandacht wil brengen, maar dan op een hele andere manier.

PetSmart is een supermarkt voor huisdieren
In Amerika heeft 70% van de huishoudens een huisdier. Dat betekent zo’n 400 miljoen huisdieren verspreid over het hele land. Als we de aquariums even buiten beschouwing laten, bestaat 75% van het huisdierenbestand uit honden en katten. Een eigenaar van een hond besteedt gemiddeld $1.649 per jaar aan zijn huisdier. Bij katten ligt dat met $1.271 per jaar iets lager. Mensen behandelen hun huisdier bijna als volwaardig lid van het gezin. Honden en katten worden als het ware “vermenselijkt”. Voor de verzorging van de huisdieren ga je in Amerika naar winkels als PetSmart (NASDAQ: PETM). De PetSmart is een soort supermarkt voor huisdieren. Ze verkopen voeding, speeltjes, halsbandjes en reiskoffers. Maar naast de spullen voor het huisdier, wordt er ook service geleverd. Zo heeft bijna elke PetSmart een kapper en een dierenarts, waar de hond of kat zijn inentingen kan krijgen of medicijnen als dat nodig mocht zijn. Ook inslapen wordt verzorgd, inclusief de urn met de as van het geliefde huisdier. PetSmart heeft 1.250 van deze supermarkten verspreid over heel Amerika en wordt gekapitaliseerd op $6,6 miljard.

Stevige groei
De afgelopen 5 jaar heeft de onderneming zijn dividend elk jaar verhoogd. Het aandeel is in die 5 jaar in waarde bijna vervijfvoudigd, terwijl het dividend in die periode is opgetrokken van 12 cent per jaar naar 78 cent per jaar. En aan die groei lijkt voorlopig geen einde te komen. De onderneming heeft een marktaandeel van 17%, terwijl de grootste concurrent Petco op de helft zit. En dat in een groeimarkt. In de afgelopen 20 jaar hebben eigenaren van huisdieren hun uitgaven zien stijgen van $17 miljard naar $55 miljard en die groei zet nog steeds door. Het aandeel heeft een dividendrendement van 1,1% en kent een payout ratio van maar 19,4%, waarbij een verdere groei van het dividend en dus de koers van het aandeel, zeer waarschijnlijk is.
 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann