Archief

Jaargang 3, nummer 25, 2 april 2014

 

Koers Microsoft op schema

Eric Poelmann
Met het aantreden Satya Nadella als nieuwe CEO bij Microsoft, lijkt het erop dat de onderneming in een soort nieuw elan is terechtgekomen. Dat werd afgelopen week onderstreept, toen Microsoft bekend maakte dat de office software nu ook geschikt gemaakt is voor gebruik op de iPad. Eigenlijk had ik al heel lang op deze aankondiging gewacht. Mijn iPad is handig en licht en ideaal om altijd bij me te hebben. Programma’s als Word en Excel worden naast mijn email het meest gebruikt. De gratis versie kan gebruikt worden om documenten te lezen, maar als je ook documenten wilt opmaken, kun je bij Microsoft een abonnement nemen op office voor $9,99 per maand of $99,99 per jaar. Als aandeelhouder van Microsoft ben ik ook blij, want laten we wel wezen, de iPad is ideaal als vervanger van de laptop en ik denk, dat ook Apple met genoegen kennis zal hebben genomen van de beslissing van Microsoft om zijn top software nu ook voor de iPad beschikbaar te stellen. De iPad wordt met de office software immers geschikt voor een veel grotere doelgroep.

Goede marketing aanpak
Microsoft maakt met zijn promotionele aanpak handig gebruik van de mogelijkheden die Apple biedt. Zo kun je de app voor Office gratis downloaden vanuit de App Store. En pas als je Office actief wilt gebruiken, moet je aan Microsoft gaan betalen. Door de app gratis te maken, hoeft Microsoft niets van de inkomsten, die later gegenereerd worden, af te dragen aan Apple. En de gratis Office is een leuke binnenkomer, maar een beetje computergebruiker werkt ook met office en gaat dus voor de software betalen. Microsoft maakt ook nog eens een leuke promotie voor wie office op zijn iPad wil gaan gebruiken, want met een abonnement op office kun je gratis 60 minuten per maand via Skype bellen en krijg je 20GB online opslagruimte.

Hoger dividend
Met deze aanpak denk ik, dat Microsoft verrassend veel nieuwe abonnementen kan afsluiten. Dat zal de winst van $22 miljard per jaar alleen maar verder verhogen. En een hogere winst leidt bijna automatisch tot een hoger dividend. Dat komt ook, omdat de onderneming flink wat eigen aandelen inkoopt. Op dit moment is dat ongeveer 3,5% per jaar. Bovendien staat Microsoft op het punt om een nieuw inkoopprogramma eigen aandelen af te sluiten van $40 miljard op een totaal uitstaand aandelenkapitaal van $326 miljard. Die inkoop kan gebeuren op elk moment, dat het management van de onderneming dat het beste vindt.  Dat betekent, dat nog eens iets meer dan 12% van het aandelenkapitaal uit de markt wordt gehaald ten gunste van de overblijvende aandeelhouders. Voor de dividendontwikkeling is dit een goed teken. Bij Microsoft groeit de corebusiness op dit moment met zo’n 6% per jaar. En beslissingen als die van afgelopen week, zal de omzet van de onderneming nog wat verder aanjagen.

Payout ratio kan omhoog
Dat wil zeggen, dat de omzet uit licenties blijft groeien en licentieomzet is een redelijk vaste, elk jaar terugkomende omzet met een marge van meer dan 50%. Van de $22 miljard winst die nu wordt gemaakt, wordt zo’n $7 miljard geïnvesteerd in toekomstige groei en $9,5 miljard wordt op dit moment gebruikt voor de uitbetaling van dividend. Dat wil zeggen, dat er bij de huidige winst zo’n $5,5 miljard overblijft om eigen aandelen in te kopen of om toe te voegen aan het toch al hoge bedrag van $80 miljard aan cash op de balans. Maar Microsoft kan natuurlijk nog wat doen. De payout ratio is nu zo’n 41% en kan met gemak nog wat verder oplopen met al die cash op de balans. Sinds 2010 verhoogt de onderneming zijn dividend met gemiddeld 20% per jaar. Toen ik vorig jaar de aandelen kocht, had ik de hoop dat Microsoft zijn dividendstijgingen zou continueren. Afgelopen november ben ik niet teleurgesteld. Na een stijging van 15% in 2012 trok de onderneming in 2013 het dividend opnieuw op met nu 21,7%. Ik kocht mijn aandelen ruim een jaar geleden op $27 en zit dus op een koerswinst van 50%. Maar als de onderneming zijn dividendpolitiek blijft voortzetten, zijn de aandelen nog altijd aantrekkelijk. Vorig jaar zag ik Microsoft binnen 10 jaar naar een koers van $90 gaan. En dat denk ik nog steeds. Sterker, we zij goed op weg. U kunt de aandelen nog altijd kopen.
 

  Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann