Archief

Jaargang 3, nummer 34, 21 mei 2014

 

Saai is gevraagd!

Eric Poelmann 
Als ik thuis in Californië aan het werk ben, heb ik meestal CNBC aan staan. Een prima kanaal dat veel aandacht besteedt aan beurzen en individuele aandelen. Eén van de coryfeeën op CNBC is Jim Cramer. Hij heeft een dagelijks programma “Mad Money” waarin hij met opgerolde mouwen een aantal aandelen doorneemt, die op dat moment in het nieuws staan. Het gebeurt niet vaak dat daarin ook Europese aandelen aan bod komen, maar afgelopen week was daarop een uitzondering. Jim had het over het aandeel Estee Lauder. Deze cosmetica producent van make-up, geuren en verzorgingsartikelen, kwam twee weken geleden met goede cijfers en je zou dus mogen verwachten, dat dit sexy bedrijf door beleggers zou  worden gewaardeerd met een mooi koersresultaat. Even leek dat ook zo, maar beleggers waren de goede resultaten weer gauw vergeten en de koers van het aandeel viel weer terug naar iets boven het oude niveau. Volgens Cramer ondanks de goede resultaten zowel boven als onder de streep en ondanks een prognose, die boven alle verwachtingen was.

Onder de verwachting
Afgelopen week trok een ander bedrijf ook de aandacht. Ik heb het dan over Clorox (NYSE: CLX) een producent van onder meer bleekartikelen en andere schoonmaakmiddelen. Veel minder sexy dus of misschien wel heel erg saai, maar 90% van de producten van Clorox zijn wel marktleider of staan daar net onder. Clorox blijft een aantrekkelijk aandeel voor beleggers. Zelfs na de recente cijfers, die helemaal niet zo imponerend waren. De cijfers van Clorox bleven zowel boven als onder de streep onder de verwachtingen, die Wall Street voor deze onderneming had. En daar kwam nog eens bij dat de verwachtingen voor het lopende kwartaal en het boekjaar, dat op 30 juni afloopt, niet aan die van de analisten kon beantwoorden.

Alsmaar meer dividend betaler
Maar het is het dividend dat het aandeel glans geeft. Want afgelopen maandag kondigde Clorox aan zijn dividend met 3 cent te verhogen naar 74 cent per kwartaal, ofwel $2,96 per jaar. Daarmee komt het dividendrendement uit op 3,3% per jaar. Clorox heeft er een gewoonte van gemaakt om het dividend elk jaar te verhogen. De onderneming doet dat al sinds 1977 terwijl sinds 1969 elk jaar dividend wordt betaald. In dat jaar werd de onderneming via een spin-off afgescheiden van Procter & Gamble. Cramer vroeg zich af of sexy uit is op Wall Street. Want een snel groeiende cosmeticaproducent Estee Lauder leverde zijn winst, ondanks de goede resultaten en mooie vooruitzichten, weer snel in en de wat saaie producent van bleekwater Clorox bleef mooi overeind, hoewel je dat met de laatste resultaten niet verwacht zou hebben.

Op zoek naar rendement
Volgens Cramer heeft dit allemaal te maken met de ontwikkeling van de rente, waardoor beleggers anders zijn gaan denken. De rente blijft laag ondanks dat de economie in de lift lijkt te zitten. Sterker nog, de rente is de laatste tijd verder gedaald. De rente op 10 jarig schatkistpapier is inmiddels gedaald tot 2,5%. Cramer zei dat hij dit in de 35 jaar, dat hij op Wall Street werkt, nog niet eerder gezien heeft. Een verbeterende economie is altijd gepaard gegaan met een stijgende rente, maar dat is nu kennelijk anders. Beleggers zien dat volgens Cramer ook en zoeken nu op allerlei andere manieren naar rendementen. Clorox biedt een relatief hoog rendement en heeft dat de afgelopen week met 4% opgetrokken. De groei van de onderneming mag dan wat haperen, mensen blijven bleekmiddelen nodig hebben net als wasmiddelen en vuilniszakken.

Daarentegen biedt Estee Lauder maar een dividendrendement van 1,1%. Beleggers zien in Estee Lauder geen vervanging van laag renderende obligaties, terwijl ze dat in Clorox wel zien. En beleggers vinden aandelen met een groeidividend extra aantrekkelijk. Vooral als die een geschiedenis achter zich hebben van 25 jaar of meer aan dividendverhogingen. Als u als belegger wat zekerheid wilt en rendement op de koop toe, dan is een aandeel als Clorox zeker aan te bevelen. 

Wilt u meer weten over aandelen met een groeidividend net als Clorox? Met GroeiDividend hebt u altijd de laatste informatie, inclusief of een aandeel koopwaardig is, of juist niet.
 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann