Archief

Jaargang 3, nummer 46, 7 juli 2014

 

Creditcard komt met
dividendverhoging

Eric Poelmann 

Als ik een dubbeltje zou hebben voor elke keer dat ik het advies krijg om te beleggen zoals Warren Buffett, dan zou ik inmiddels heel veel dubbeltjes hebben. En niet voor niks wordt er zo vaak naar deze super belegger gerefereerd. De aandelen die hij voor zichzelf selecteert, hebben in de regel de neiging in koers te stijgen. En met het aandeel, waar ik het vandaag met u over wil hebben, is dat niet anders. Buffett kocht aandelen American Express (NYSE: AXP) in 1991. Meer dan 20 jaar geleden dus. Hij belegde toen $300 miljoen in het bedrijf. Op dit moment heeft hij 10% van deze onderneming in handen. En het aandeel doet het goed. Sinds het dieptepunt in 2009 is de koers van American Express met 900% gestegen tegen de S&P 500 200%.

Op één na de grootste
Wat Buffett ongetwijfeld aantrekkelijk vind in het aandeel, is zijn sterke marktaandeel in de creditcard markt. Die wordt gecontroleerd door drie belangrijke spelers. De grootste is Visa met een marktaandeel van 45%. American Express staat op de tweede plaats met iets meer dan 25% en daarna komt Mastercard met iets minder dan 25%. Dan is er nog een kleine, die wij in Nederland niet zoveel tegen komen. Dat is Discover Financial Services met een marktaandeel van 5%. Visa en Mastercard hebben enorme klantenbestanden, terwijl American Express zich uitsluitend richt op de meer welgestelde consumenten. Bedrijven betalen daarom aan American Express graag een hogere commissie van 3% over de gemaakte omzet, omdat ze weten dat ze een rijkere doelgroep kunnen aanpreken. De andere creditcards vragen 2%. Onderzoek heeft uitgewezen dat kaarthouders van American Express voor 53% van hun aankopen de kaart gebruiken. Bij de andere kaarten ligt dat percentage lager op 34%.

Gestage groei
In tegenstelling tot de andere creditcards berekent American Express bij de meeste producten over het uitstaand saldo geen rente. Klanten moeten binnen 30 dagen het openstaande saldo aanvullen, maar in plaats daarvan betalen klanten een flinke fee. Bij de Platinum card is dat bijvoorbeeld $450 per jaar. Dat is veel meer dan de concurrentie aan haar klanten berekent. American Express ziet zijn omzet gestaag groeien. Dat komt op de eerste plaats door een continue werving van nieuwe klanten, zowel op de thuismarkt Amerika als daarbuiten. Daarnaast werft de onderneming veel kleine ondernemingen, die de kaart als betaalmiddel aanbieden.

Koers kan uitbreken
Het aandeel is niet helemaal zonder risico. Tijdens de kredietcrisis zakte de koers naar $10, maar daarna volgde een snel herstel. Eerst naar $60, het niveau voor de crisis. Daar bleef de koers enige tijd hangen, maar nu zit die weer in de lift. Op dit moment beweegt de koers van het aandeel rond de $95. Technisch staat de koers op uitbreken en kan nu door de $100 gaan. Analisten zien de omzet van American Express dit jaar met 4,5% stijgen naar $34,5 miljard bij een winststijging van 12% naar $5,45 per aandeel. Het aandeel kent een dividendrendement van 1,1%. Dat is niet zoveel, maar de onderneming heeft aangekondigd dit jaar zijn kwartaaldividend verder op te trekken met 13% naar 26 cent per aandeel. Er zit wel een “maar” aan het aandeel. Creditcards krijgen concurrentie in de vorm van de smartphone. American Express zit in dezelfde doelgroep als Apple en ik verwacht op niet al te lange termijn een doorbraak in smartphone betalingen. American Express heeft op dit moment onvoldoende ervaring met deze technologie en zal stappen moeten nemen om achterstand te voorkomen.
 

 Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann