Archief

Jaargang 3, nummer 56, 11 augustus 2014

 

Toekomstige dividendkampioen?

Eric Poelmann

 
We hebben het in deze rubriek regelmatig over aandelen, die elk jaar weer hun dividend verhogen. Deze Alsmaar Meer Dividend Betalers hebben hun reputatie opgebouwd door soms tientallen jaren achtereen hun dividend te verhogen. De lage rente en de hoge cash flows zorgen ervoor dat beleggers doorlopend op zoek zijn naar aandelen, die de potentie hebben om een AMDB te worden. Zoals Apple bijvoorbeeld, dat twee jaar geleden is begonnen, zijn aandeelhouders te laten mee genieten van de enorme cash reserves van de onderneming. Een andere onderneming, die wat minder in het oog loopt, heeft die potentie ook. Wie nogal eens op Schiphol komt zal deze onderneming ongetwijfeld kennen. Ik heb het over Delta Airlines (NYSE: DAL). Aan pier F staan elke morgen een hele rij toestellen van deze luchtvaart-maatschappij, een partner van KLM na de overname van NorthWest.

Ruimte voor dividend
In de luchtvaart is het uitbetalen van dividend eigenlijk nooit erg populair geweest. De intense concurrentie en de kleine marges zorgden voor sterk wisselende resultaten bij deze cyclische ondernemingen. En niet alleen de economie heeft een sterke invloed op de resultaten, ook catastrofes als 9/11 deden de winsten van de airlines kelderen. Toch zien we hier een verandering, vooral dankzij een meer stabiele economie en voorspelbare cash flows. Bij Delta heb ik het gevoel dat we aan de vooravond staan van een behoorlijke toename van het dividend. Voorheen kon één slecht jaar de positieve cash flow bij een maatschappij als Delta voor jaren de vernieling in helpen en een onderneming zelfs failliet laten gaan. Maar de tijden zijn in deze sector toch wat veranderd. Dat komt onder meer door allerlei overnames, waardoor de concurrentie in de luchtvaart minder intens is geworden. De markt is wat meer tot rust gekomen, waardoor de tarieven minder fluctueren. Ook is de capaciteit minder sterk gegroeid dan het aanbod van passagiers, wat vollere vliegtuigen als resultaat heeft gehad. Daarmee zijn de resultaten verbeterd en hebben maatschappijen als Delta een sterkere balans weten op te bouwen.

Dividend nu 50% hoger
Delta heeft in 2011 het voortouw genomen voor een veel strakkere financiele planning en daar plukt de maatschappij nu de vruchten van. De schulden zijn gehalveerd, de efficiency is enorm verhoogd en het lijkt erop, dat de aandeelhouders daar nu de vruchten van gaan plukken. Dat leidde ertoe, dat de maatschappij in 2013 voor het eerst in de geschiedenis twee keer een kwartaaldividend van 6 cent aan haar aandeelhouders heeft uitbetaald. Dat dividend werd de eerst twee kwartalen van dit jaar voortgezet en deze maand heeft de onderneming het kwartaaldividend met 50% verhoogd naar 9 cent. Op jaarbasis betaalt Delta aan haar aandeelhouders dit jaar dus 30 cent tegen 12 cent vorig jaar. Ook voor de volgende drie a vier jaar zit er volgens mij een flinke stijging in het vat. Dat komt op de eerste plaats, omdat het management van Delta zich voorgenomen heeft de kosten onder het niveau te houden van $3 miljard. Daarmee kan de onderneming jaarlijks een free cash flow genereren van $3 tot $4 miljard. Tegelijkertijd zien we dat de lange termijn schuld is afgebouwd van $15 miljard in 2010 naar $8 miljard nu. Geen wonder dat een steeds groter deel van de free cash flow kan worden gebruikt voor een uitkering aan de aandeelhouders. Delta heeft op dit moment zo’n 850 miljoen uitstaande aandelen. Als 60% tot 70% van de free cash flow zou worden gebruikt om dividend uit te keren, dan kan het dividend van Delta in theorie stijgen tot $2,50 per aandeel. Dat zal niet in één keer gebeuren. Ook al niet omdat het management wil zien wat er gebeurt als de economie in een volgende recessie raakt. Maar zeker lijkt wel, dat de dividendverhoging, die we deze maand gezien hebben, de komende jaren zal worden voortgezet. 
 

 Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann