Archief

Jaargang 3, nummer 91, 29 december 2014

 

Kanshebber voor 2015

Eric Poelmann 
Een aandeel dat in koers wat heeft teleurgesteld in 2014, is Boeing (NYSE: BA). Het is wat gissen naar de reden van de matige koersontwikkeling. De aandelen verloren immers 4% in koers, terwijl de beurs het zo goed gedaan heeft. En dat terwijl de verwachting is, dat de winst dit jaar met 19% zal stijgen naar $8,38 per aandeel. Het kan zijn dat beleggers denken, dat lagere brandstofkosten het voor vliegtuigmaatschappijen minder interessant maken hun oude toestellen te vervangen door nieuwe, die immers veel zuiniger zijn. Maar dat is niet wat we tot nu toe zien. Het afgelopen kwartaal is de orderportefeuille verder opgelopen van $440 miljard naar $490 miljard. Dat is 5 jaar omzet! En de onderneming beloont zijn aandeelhouders rijkelijk. In februari werd het dividend met 50% verhoogd naar 73 cent per kwartaal, ofwel $2,92 per jaar. En in 2015 doet de onderneming daar nog een schepje bovenop, door het dividend nog eens met 25% te verhogen naar $3,64. Daarmee komt het dividendrendement bij een koers van $132 uit op 2,8%. Het management van de onderneming geeft hiermee aan, dat het veel vertrouwen heeft in de toekomstige cash flow. En de payout ratio van 43,4% geeft aan, dat er nog voldoende ruimte is om het dividend ook in de komende jaren verder te verhogen.

Reizen in de lift.
Tot nu toe hebben we dus gezien, dat lagere brandstofkosten niet hebben geleid tot minder orders. En ik denk, dat dit ook niet gaat gebeuren. Eerder het omgekeerde. Airlines kopen vliegtuigen voor tientallen jaren. Ongeveer de helft van alle orders bij Boeing dienen voor de vervangingen van verouderde toestellen. De andere helft is voor vlootuitbreiding. De goedkope olie gaat ervoor zorgen, dat consumenten meer kunnen uitgeven aan reizen, dus ook aan vliegreizen. De International Air Transport Association (IATA) voorspelde onlangs, dat dankzij de goedkope brandstof de omzet van de gezamenlijke luchtvaart in 2015 met 7% zal toenemen. Dit jaar gaat dat 5,7% zijn, ook al dankzij lagere brandstofprijzen.

Aantrekkelijke ratio’s.
Wat voor beleggers aantrekkelijk gaat zijn, is de ontwikkeling van de free cash flow. Die wordt immers gebruikt voor de uitbetaling van dividend en de inkoop van eigen aandelen. De verwachting is dat de free cash flow in 2015 harder zal stijgen dan de winst. Dat komt doordat, dankzij de boekhoudmethode bij Boeing, de winsten worden uitgesmeerd over het hele leven van een vliegtuig. Terwijl in werkelijkheid de 787 Dreamliner tot nu toe alleen maar voor grote verliezen heeft gezorgd en pas volgend jaar een break even situatie gaat bereiken en daarna flink aan het resultaat zal gaan bijdragen. Kijken we wat vooruit, dan heeft Boeing bij de huidige koers voor 2016 een koers/winst verhouding van 14,2. Dat maakt de huidige koers nog wat aantrekkelijker. Zeker als we ons realiseren dat dit 10,1 keer de free cash flow is. Voorspellen is altijd wat onzeker, maar het aandeel heeft de potentie om in 2015 een waardestijging van 20% door te maken, inclusief het dividend dat gaat worden uitbetaald.

Boeing staat overigens ook op de lijst van GroeiDividend.nl. Dat onderstreept, dat het hier om een aandeel gaat, dat zijn aandeelhouders regelmatig beloont met dividendverhogingen. Omdat de volgende dividendverhoging pas in februari wordt uitbetaald, is die in de grafieken van GroeiDividend.nl nog niet te zien. Een reden extra om het aandeel nu te kopen. Wilt u meer over GroeiDividend weten, klik dan hier.
 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann