Archief

Jaargang 4, nummer 8, 28 januari 2015

 

Dollar blijft maar stijgen

Eric Poelmann 
Al maanden zie ik met genoegen, hoe de dollar steeds maar meer waard wordt ten opzichte van de euro. Mijn lezers weten dat ik als dividendbelegger sterk georiënteerd ben op de dollar, omdat de meeste dividendaandelen te vinden zijn op de Amerikaanse beurzen. De afgelopen week is de dollarstijging in een stroomversnelling geraakt. Dat heeft alles te maken met de Quantitative Easing (QE), die Mario Draghi, president van de Europese Centrale Bank (ECB), afgelopen week heeft aangekondigd. De ECB pompt meer dan 1000 miljard euro in de Europese economie in de hoop dat dit voor een opleving gaat zorgen. De vraag is of dit niet wat laat is. De Amerikanen hebben jaren lang aan QE gedaan en het moet gezegd, de economie daar staat beter op de rails dan die van Europa.

QE niet ingeprijsd
Over de pro’s en contra’s van QE ga ik het in deze rubriek niet hebben. Wel over de gevolgen. De rente blijft immers in Europa dalen en zakt in sommige landen misschien wel onder nul. Beleggers gaan ervan uit dat de rente in Amerika dit jaar zal stijgen. Het geld zoekt zijn plaats daar, waar het geld het meeste oplevert. En dat is in de dollar. Dollars worden dus gekocht en euro’s worden verkocht. De vraag is of de renteverhoging in Amerika dit jaar ook werkelijk zal komen. Ik heb daar nog mijn twijfels over. De Amerikanen zitten niet te wachten op een nog groter renteverschil met de euro. Door de oplopende dollar wordt de export van het land immers geschaad. Heel eerlijk gezegd, was ik wel wat verrast over de reactie van de beurzen op de aankondiging van de ECB. Ik had eigenlijk gedacht dat de QE al min of meer was ingeprijsd. Nu blijkt dat Draghi niet zo serieus werd genomen. Hij had al eens aangekondigd alles uit de kast te zullen halen om Europa er weer bovenop te helpen, maar hij had nooit echt zijn tanden laten zien. Nu wel en beleggers reageren direct.

Dollar cyclus
De vraag is hoe lang de waardestijging van de dollar nog door zal gaan. De dollar zit al sinds de jaren zeventig in een cyclus van zeven jaar omhoog en weer zeven jaar omlaag. De cyclus omhoog loopt in 2015 op zijn eind. Maar het jaar is net begonnen. Met de snelheid die we nu meemaken, kunnen we een pari stand met de euro nog weldegelijk tegemoet zien. En voor beleggers die zwaar in de dollar zitten, betekent dit een snelle waardevermeerdering van de portfolio. Degenen, die mij wat beter kennen, weten dat ik daar overigens niet zo op zit te wachten. Ik ben een dividendbelegger en mij gaat het dus veel meer om het inkomen dat ik uit mijn beleggingen genereer. En met dat inkomen gaat het de goede kant uit, want dat is immers ook in dollars. Neem bijvoorbeeld het aandeel Microsoft. Wie dat aandeel een jaar of vier geleden heeft gekocht op $26 en een dollarkoers van $1,40 komt nu op een mooi rendement uit. Het dividend is inmiddels opgelopen naar $1,24 en met de dollarwind in de rug is het rendement op de kostprijs bij dit aandeel nu bijna 6%. Dat is in deze tijd met lage rente een super rendement en dat nog eens op een kwaliteitsaandeel.

Resultaat buiten Amerika
Toch is ook een waarschuwing op zijn plaats, want de snel stijgende dollar gaat gevolgen krijgen voor Amerikaanse bedrijven met activiteiten in het buitenland. Neem McDonald’s. Deze onderneming haalt zo’n 40% van zijn omzet in Europa. Die Europese activiteit zal op zich wel redelijk doorlopen. Kosten en opbrengsten worden immers in Europa gegenereerd, maar de winst wordt door het moederbedrijf uiteindelijk in dollars omgerekend en daar zit straks de pijn. Die winst in dollars gaat omlaag en dat gaat bij meer bedrijven zo zijn. Vorige week sprak ik met u over Procter & Gamble. Die haalt ook veel van zijn omzet en winst buiten Amerika en ook daar zal de pijn van de dure dollar worden gevoeld. Maar Procter & Gamble heeft een enorme reputatie op dividendgebied en zal niet snel zijn aandeelhouders in de kou laten staan. Apple is ook een onderneming met veel buitenlandse omzet. Maar Apple moet in staat zijn zonder al teveel omzetverlies zijn prijzen in Europa naar boven aan te passen. Door de enorme klantentrouw aan het merk zou dat zonder al te grote gevolgen moeten kunnen. Zoals gezegd, het feestje met de dollar is nog niet voorbij maar beleggers zullen hun huiswerk goed moeten doen en de gevolgen van de dollarstijging per bedrijf goed moeten inschatten om straks nare verrassingen te vermijden.
 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann