Archief

Jaargang 4, nummer 15, 25 februari 2015

 

Tesla niet, Apple wel

Eric Poelmann

  
Ik las onlangs een verhaal over Elon Musk, de CEO van Tesla. Hij wil met zijn onderneming Apple achterna en één van de grootste en meest innovatieve ondernemingen ter wereld worden. Laat ik voorop stellen dat ik de Tesla en hele mooie auto vind, maar wel een auto voor de happy few. Hij is erg duur en slechts voor een paar early adapters met veel geld betaalbaar. Ik sprak een eigenaar van een Tesla aan op het parkeerterrein van een restaurant, waar ik een hapje ging eten. Ik moest natuurlijk even weten wat hij voor die Tesla betaald had. Dat was $133.000 en dat is voor Amerikaanse begrippen heel veel geld. Ter vergelijking, mijn Audi Q5 in de meest luxe uitvoering kost hier maar $56.000. Elon Musk mag voorlopig nog wel even dromen van Apple. Tesla boekte in het vierde kwartaal een verlies van $108 miljoen op een omzet van $1,1 miljard. Er werden in dat kwartaal 9.834 auto’s verkocht. Dit jaar verwacht Musk 55.000 auto’s te verkopen. Dat lijkt veel, maar vergelijk dat even met Ford. Die onderneming verkocht 175.000 auto’s alleen al in januari. En dan wil Musk van China de tweede poot maken waar de onderneming op kan staan en waar een derde van alle Tesla’s moeten worden verkocht. In januari waren dat er 120! Intussen werd daar in een jaar tijd voor de derde keer een topfunctionaris naar huis gestuurd.

Goed voorbeeld
Musk mag nog wel even blijven dromen over Apple, hij moet er ook van leren. Een iPhone mag dan relatief duur zijn, het apparaatje kan wel door iedereen worden aangeschaft, zeker met een mobiel abonnement bij inmiddels alle grote providers ter wereld. Tesla wil de distributie van zijn mooie auto helemaal in eigen hand houden en dat is niet het enige probleem. De accu moet heel vaak worden opgeladen en aan oplaadpunten ontbreekt het. Daar kan Musk aan Apple een voorbeeld nemen. Toen de iPhone op de Amerikaanse markt kwam, werd gelijk een deal gesloten met AT&T voor de distributie. Dat betekende ook de doorbraak. Musk zou een deal moeten maken met een groot benzinemerk, zodat er gelijk duizenden oplaadpunten gecreëerd worden en ik op mijn gemak met mijn Tesla grote afstanden kan rijden.

Koers blijft stijgen
Genoeg over Tesla. Die andere CEO die droomt over fantastische resultaten, is Timothy Cook van Apple (NASDAQ: AAPL). En hij heeft recht van spreken. Het gaat Apple voor de wind en die resultaten komen niet vanzelf. De iPhone is de springplank geweest, die Apple inmiddels tot de grootste onderneming ter wereld heeft gemaakt. Apple heeft op tijd begrepen, dat de onderneming de mobiele providers nodig had om de iPhone tot een succes te maken. Het heeft even geduurd voor de grootste mobiele provider ter wereld, China Mobile, aanhaakte maar dat was dan ook gelijk de doorbraak in China. Intussen slaat het aandeel bijna elke dag een nieuwe top aan. Dat is niet zo verwonderlijk, want de onderneming komt binnenkort met de Apple Watch op de markt. Je moet een iPhone 5 of hoger hebben als je de iWatch wilt kunnen gebruiken, dus die introductie zal wel weer extra verkoop van de iPhone 6 opleveren. Ikzelf heb nog wat twijfels over de iWatch maar hier in Amerika zijn de verwachtingen hoog gespannen. Dit jaar zouden er meer dan 25 miljoen van verkocht moeten worden.

Betaal app
Maar de echte topper wordt volgens mij niet de iWatch. Dat wordt Apple Pay, de mobiele applicatie die kan worden gebruikt met de iPhone 6. Daar kun je straks de creditcard en de betaalkaart op downloaden. In Amerika heeft Apple al deals gesloten met 90% van de betaalkaartenindustrie. En de verwachting is, dat de consument deze betaalvorm ook echt gaat gebruiken. In 2018 zullen 1,2 miljard smartphones met technologie voor mobiele betalingen zijn uitgerust. Apple verdient 15 cent voor elke $100 dollar, die de consument met Apple Pay betaalt. Indrukwekkend vind ik dat de Amerikaanse overheid nu al Apple Pay in gebruik gaat nemen. En Cook droomt nog verder. Hij wil niet alleen dat de consument geen portemonnee meer nodig heeft, hij wil de iPhone ook gaan gebruiken voor het digitale rijbewijs en paspoort. Intussen gonst het van de geruchten dat Apple een auto aan het ontwikkelen is. Heeft Musk met zijn dromen het management van Apple aan het denken gezet?

Niet duur
Beleggers kunnen niet genoeg krijgen van het aandeel. De onderneming is na Exxon-Mobile met $11,1 miljard de grootste dividendbetaler ter wereld, terwijl door de koersstijging het dividendrendement is teruggelopen naar 1,45%. Met een payout ratio van 25,5% heeft Apple echter alle mogelijkheden, om zijn aandeelhouders beter te belonen. De onderneming gaat in het lopende boekjaar een free cashflow genereren van $67 miljard. En het zal mij niet verbazen als het dividend met 50% gaat stijgen naar $2,82 waarmee het dividendrendement oploopt naar 2,17% en de payout ratio nog altijd maar 33% is. In april weten we meer als Apple zijn nieuwe dividend en het nieuwe aandelen-inkoop-programma zal aankondigen. Intussen blijft het aandeel koopwaardig, ondanks de flinke koersstijging van de laatste weken.

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann