Archief

Jaargang 4, nummer 22, 23 maart 2015

 

Keep it simple and stupid

Eric Poelmann 
Een groot deel van mijn beroepsleven heb ik doorgebracht in de mailorder sector. Ik heb daarbij lang leiding gegeven aan de mensen die verantwoordelijk waren voor de handel. Nu gaat het meeste via internet, maar in mijn tijd was de catalogus nog altijd het medium naar de consument. Veel aandacht werd besteed aan het assortiment en aan de manier waarop dat werd aangeboden. Een verkoper wil daarbij graag alle verkoopargumenten over het voetlicht brengen. Vaak is dat teveel. Als ik twijfels had over het ontwerp van een pagina, dan ging ik vaak naar mensen, die niets met de commercie te maken hadden en die liet ik dan 1 seconde de pagina zien. Vervolgens vroeg ik wat ze gezien hadden en als de boodschap niet was overgekomen, dan wist ik dat we nog werk te verrichten hadden. Keep it simple and stupid (KISS) was daarbij mijn motto. Je krijgt niet veel tijd de aandacht van een consument te winnen. De KISS methode was altijd een goede hulp.

KISS bij beleggen
Als ik bij beleggen over een aandeel nadenk, dan is het eerste waar ik aan denk: Wat is het verhaal? Zo heb ik lang niet begrepen wat nu 3D printing was. Als mailorder man dacht ik bij printen altijd aan drukken. Van mijn katalogi bijvoorbeeld. Het heeft echt even geduurd voordat ik begreep, dat 3D printing in feite weinig met drukken te maken had. En we zien nu dat de hype in de koersen van 3D printing een beetje over is. Terug naar het verhaal. Voordat ik naar de cijfers kijk, hanteer ik de KISS methode en vraag ik me af, wat het verhaal achter een bedrijf is. Wat doen ze en begrijp ik dat? Kan ik in één of twee zinnen samenvatten waar een bedrijf voor staat?

Eenvoud is vaak succesvol
Ik geef u een paar voorbeelden. The Coca Cola Company (NYSE: KO) is een producent van frisdranken over de hele wereld. Een vrij simpel verhaal. Elk mens moet immers drinken. De onderneming is weliswaar groot geworden met coca cola, maar produceert vandaag de dag een hele range van dranken. Met en zonder prik en ook simpel water, thee en koffie zitten in het assortiment. Het business model van de onderneming is gemakkelijk te begrijpen. En natuurlijk kunnen we het gecompliceerder maken, maar ik kan aan een kind uitleggen, waar Coca Cola voor staat. Hetzelfde geldt voor Johnson & Johnson (NYSE: JNJ). Het is een iets gecompliceerder verhaal, maar ik kan een kind het verhaal van pleisters en verbandmiddelen eenvoudig uitleggen. Ook het verhaal achter pijnstillers en shampoo is niet al te moeilijk. En natuurlijk maakt deze onderneming met een omzet van $280 miljard nog veel meer, maar een kind kan begrijpen waar Johnson & Johnson voor staat. Dat lukt me ook nog met een onderneming als Realty Income Corp (NYSE: O). Deze onderneming koopt onroerend goed, verhuurt het aan tophuurders en gebruikt de huur om aan zijn aandeelhouders dividend te betalen. Nou is het kopen van onroerend goed niet iets wat ik dagelijks doe, maar daar heeft deze onderneming zijn specialisten voor. De rest van het verhaal is simpel en ik krijg elke maand mijn dividend. Het KISS principe werkt hier prima.

Laat u niet verleiden
Als dividendbeleggers kijken we terecht naar de hoogte van het dividend dat we krijgen. Annaly Capital Management (NYSE: NLY) is een aandeel met een verleidelijk hoog dividend. Maar hoe zij hun geld verdienen, is mij niet zo duidelijk. Ze doen wat in hypotheken, maar wat ze nu precies doen en hoe ze hun geld verdienen, snap ik niet zo goed. Veel collega’s hebben een positieve indruk over dit aandeel vanwege het hoge dividend. Maar vergeet intussen niet, dat het dividend nog maar de helft is van vijf jaar geleden en met de koers is het niet veel anders. En ik kan aan een kind niet uitleggen waar deze onderneming voor staat.

Eenvoud
Natuurlijk is het ook hier zo, dat de uitzonderingen de regel bevestigen. Maar ik wilde u vandaag met deze voorbeelden duidelijk maken, dat beleggen allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. De meeste onder ons zijn geen professionele beleggers en eenvoud kan dan goed helpen de juiste beslissingen te nemen. Beleggers, die het KISS principe bij hun beleggingen hanteren, trekken qua succes vaak aan het langste eind.

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann