Archief

Jaargang 4, nummer 29, 22 april 2015

 

Succes in lingerie

Eric Poelmann 

Veel Amerikaanse bedrijven krijgen dit jaar last van de dure dollar. Dat komt omdat zij een belangrijk deel van hun omzet en winst buiten Amerika realiseren en een sterke dollar betekent dat omzet en winst behaald in het buitenland onder druk staan. Een bedrijf dat daar bijvoorbeeld extreem veel last van krijgt, is de hamburgerkoning McDonalds. Het bedrijf betaalt een mooi dividend, maar zal moeite hebben om dat dividend in november wederom te verhogen omdat de winstgroei achterblijft door onder meer de sterke dollar. Als belegger is het de kunst te zoeken naar aandelen, die juist zullen profiteren van de stijging van de dollar. Zo’n bedrijf moet zijn omzet realiseren in Amerika en zijn valutawinst halen uit het feit, dat zijn merchandise wordt ingekocht buiten Amerika. En als zo’n bedrijf dan ook nog een ijzersterke positie heeft op de Amerikaanse markt, dan is de kans groot, dat niet alleen het dividend zal stijgen, maar ook de kans op koerswinst aanwezig is. 

Lingerie
In mijn loopbaan als ondernemer heb ik veel lingerie verkocht. Daarbij was het Amerikaanse merk Victoria Secret voor mij een voorbeeld. Het aardige van dit Amerikaanse merk is dat het zich vrijwel uitsluitend richt op de Amerikaanse markt. Er zijn wel enkele buitenlandse vestigingen, waaronder één op Schiphol, maar Victoria Secret is echt heel Amerikaans. Maar sexy bh’s zijn echt niet alleen voor Amerikaanse vrouwen. Ook in Europa zijn ze heel geliefd en worden ze veel verkocht. De onderneming achter Victoria Secret is L Brands (NYSE: LB). Deze ondernemer richt zich specifiek op vrouwen. Als man is het leuk om te zien hoe de producten van Victoria Secret een vrouw mooi kunnen maken, maar zelf heb je er niets te zoeken, behalve als je iets cadeau wilt geven. Naast Victoria Secret heeft L Brands ook de keten Bath and Body Works en enkele kleinere winkelketens. Victoria Secret richt zich overigens niet alleen op de volwassen vrouw. Het merk heeft ook 130 winkels onder Victoria Secret PINK, gericht op tieners en studentes en is het meest populaire merk in deze leeftijdscategorie.

Tevreden
Amerikanen meten alles, dus ook de mate waarin klanten tevreden zijn over een onderneming. Daarin scoort L Brands hoog met 83 van de 100 punten op de American Customer Satisfaction Index. Alleen food retailer Costco doet het beter. En die hoge tevredenheid betaalt zich uit. De winstmarge verbeterde van 7,9% in 2011 naar 9,1% in 2014. En die verbetering komt niet alleen door een hoge klantentevredenheid, ook de dollar draagt een steentje bij, omdat die voor lagere inkoopprijzen en dus hogere marges zorgt. In Nederland zag ik jaren geleden precies hetzelfde, maar toen dankzij een dalende dollar. Ik ben er dus van overtuigd dat 2015 voor L Brands nog beter wordt, omdat dit jaar de gevolgen van de sterke dollar nog beter zichtbaar worden.

Sterke marktpositie
L Brands heeft zo’n 3000 winkels en daarnaast een flinke postorderorganisatie. In bijna elke shopping mall in Amerika is de onderneming met Victoria Secret vertegenwoordigd en het is er plezierig om binnen te lopen. Internationaal groeit de onderneming, maar nog altijd wordt 90% van de omzet in Amerika gerealiseerd. L Brands heeft dus veel voordeel van de verandering op de valutamarkten. Door de sterke dollar zijn de inkoopprijzen immers lager, terwijl de verkoopprijzen op niveau blijven. De valuta-effecten werden goed zichtbaar bij de laatste kwartaalcijfers, die eind januari werden gepubliceerd. De omzet groeide ten opzicht van een jaar geleden met 6,6% terwijl de winst per aandeel met 14,5% toenam. En de groei blijft erin. Over maart nam de same store omzet toe met 9%. Dat zegt genoeg en ik verwacht, dat de winst per aandeel in het kwartaal, dat eind april eindigt, met veel meer dan 10% per aandeel zal stijgen.

Speciaal Dividend
Dat belooft nog wat voor het dividend. Dat zit de laatste jaren flink in de lift. In februari trok L Brands het kwartaaldividend met 47% op naar 50 cent per aandeel. Dat betekent op de slotkoers van vrijdag een dividendrendement van 2,2%. Maar daar blijft het niet bij. De onderneming deelt zijn goede resultaten met zijn aandeelhouders en betaalt ook regelmatig een speciaal dividend. In februari was dat $2 per aandeel, waarmee het totaal rendement uitkomt op 4,4%. En het moet raar gaan als het dividend over 2015 niet wederom zal stijgen. Het aandeel is niet goedkoop, maar wel veelbelovend. Ik ben koper op het huidige koersniveau.

 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann