Archief

Jaargang 4, nummer 35, 13 mei 2015

 

Apple werkt aan iets groots

Eric Poelmann 
Wat een onderneming uitgeeft aan research en development (R&D) is vaak een indicator dat je wat van zo’n onderneming mag verwachten. Apple (NASDAQ: AAPL) heeft dan wel geen groot assortiment, de onderneming geeft sinds 1998 elk jaar meer uit aan R&D. De onderneming is goed in staat zijn activiteiten in de ontwikkelingssector voor het grote publiek geheim te houden. De iPod, de iPhone en de iPad waren verrassingen, die tijdens presentaties in San Francisco bekend werden gemaakt. Alleen de iWatch was iets minder een verrassing. De geheimzinnigheid rond de productontwikkeling is één van de succesfactoren van de onderneming. Consumenten zijn gek op verrassingen en Apple wordt gezien als de supertovenaar. Veel van de geheimhouding kan worden gerealiseerd door strikte afspraken met het personeel en extra beveiliging rond het hoofdkwartier van de onderneming. 

Stijging R&D budget
Maar wat Apple uitgeeft aan R&D is bekend, omdat het kan worden afgelezen uit de cijfers van de onderneming. En als we de R&D cijfers goed interpreteren, dan is de onderneming sinds afgelopen zomer bezig met één of ander groot project. Kenners houden het erop dat er iets gaande is in de automobiel sector. Iets met een nieuw soort accu en iets met volledig geautomatiseerde besturing van auto’s. Wat ik al zei, sinds 1998 geeft de onderneming regelmatig meer uit aan R&D. In slechts 6 van de afgelopen 38 kwartalen werd in R&D gas teruggenomen. Apple besteedt momenteel zo’n $2 miljard per kwartaal aan R&D en dat is opmerkelijk als we ons realiseren, dat het hele assortiment van de onderneming op één flinke keukentafel past. 

Veel meer dollars
Dat is overigens niet het enige dat opvalt. Als we kijken naar de laatste vijf jaar, inclusief het komende boekjaar, dan zien we de R&D uitgaven gerelateerd aan de omzet stijgen van 2,2% naar 3,7%. In absolute cijfers is dat enorm, omdat Apple ook nog eens in dubbele cijfers blijft groeien. En daarbij moeten we ons realiseren, dat die groei in hoofdzaak komt uit de iPhone divisie. Niet omdat daar het assortiment echt is uitgebreid, maar omdat de onderneming erin slaagt steeds meer telefoonmaatschappijen aan zich te binden. Daar is niet echt veel R&D budget voor nodig. Uit het verleden weten we, dat bij Apple het R&D budget wordt uitgegeven met het oog op bepaalde projecten en doelstellingen. Als Apple dus veel meer dollars steekt in R&D, dan hebben ze daar ook nu de realisering van een bepaald project bij voor ogen. In onderstaande grafiek is goed te zien, dat het R&D budget in dollars bij Apple flink is toegenomen.
  

R&D 

De ontwikkelingen bij de iPhone en de iPad zijn een evolutie, geen revolutie. De kosten die daarvoor worden gemaakt, vallen voor het grootste deel niet onder te brengen in het R&D budget. Zelfs bij de iWatch is het nog maar de vraag of die kosten als R&D kosten kunnen worden gezien. De accounting regels voor R&D in Amerika zijn zo strikt, dat waarschijnlijk maar weinig ontwikkelingskosten voor de bestaande producten als R&D in de boeken kunnen. Daarom is de gedachte gerechtvaardigd, dat Apple met iets groots bezig is. Iets revolutionairs.

De toekomst van de auto
Bijvoorbeeld met een accu voor elektrische auto’s. En dan moeten we niet denken aan een verbetering van de huidige accu’s, maar aan het verleggen van grenzen naar wat kan worden gedaan met de accu. Zodat je als bestuurder van een elektrische auto straks niet meer de angst hoeft te hebben, dat je bij een lange afstand ergens stil komt te staan. Of dat je na twee uur een kwartier rust moet nemen, omdat de auto straks door een robot gaat worden bediend. Dat er iets gaande is, werd onderstreept door de nieuwe CFO van Apple, Luca Maestri, die bij de presentatie van de laatste cijfers aangaf, dat de ontwikkeling van belangrijke technologieën bij Apple nu meer in huis gebeuren dan vroeger het geval was. En $10 miljard per jaar in R&D geeft aan, dat bij Apple veel verder gekeken wordt dan de huidige iPhone en iPad. Iets in een nieuwe sector, dat bij het cool image van de onderneming past.

Dividend blijft stijgen
Apple is niet alleen een onderneming van nu, maar vooral ook van de toekomst. De onderneming heeft onlangs het kwartaaldividend verhoogd van 47 cent naar 52 cent per aandeel. Daarmee komt het dividendrendement uit op 1,7%. Dat is bescheiden, maar Apple is een aandeel, waar u jaren plezier van kunt hebben als de onderneming in staat is met nieuwe producten op de markt te komen. Het dividend blijft dan immers oplopen. Gelooft u daarin net zoals ik, dan moet u wat aandelen in uw portfolio hebben.

 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann