Archief

Jaargang 4, nummer 41, 03 juni 2015

 

Succes in vliegtuigverhuur

Eric Poelmann 
Soms maakt de naam van een onderneming mij nieuwsgierig. Zeker als ik er niet eerder van gehoord heb. Als ik de naam luchtkasteel zie op de beurs, dan zou je toch in eerste instantie wat terughoudend reageren. Beleggers hebben immers in de loop der jaren best veel geld verloren met bedrijven, die luchtkastelen aan het verkopen waren. Maar deze keer gaat het toch om een meer serieus aandeel. Aircastle (NYSE: AYR) is een onderneming gespecialiseerd in het verhuren van vliegtuigen. Het is één van de grootste in zijn soort in Amerika. Aircastle leent geld tegen een lage rente om daarmee commerciële vliegtuigen te kopen. En de huur die daarmee wordt gegenereerd is zo aantrekkelijk, dat niet alleen de rente gemakkelijk kan worden betaald, maar er blijft ook meer dan genoeg over voor de aandeelhouders. Het is een eenvoudige strategie en Aircastle voert die strategie gewoon heel goed uit.

Fraaie marge
De onderneming is in staat om de kosten van zijn leningen voortdurend omlaag te brengen. Zo werd onlangs een lening van $900 miljoen uitgezet, waarmee een lening met een rente van 9,75% werd afgelost. De gemiddelde rente ging zo voor Aircastle omlaag van 5,37% naar 4,69%. Daarmee daalde het bedrag aan rente vorig jaar van $51,68 miljoen in het eerste kwartaal van 2014 naar $44,46 miljoen in het vierde kwartaal. Op jaarbasis is dat zo’n $28 miljoen minder rente en daarmee stijgt de winst van de onderneming. En dat is niet de enige manier, waarop Aircastle zijn winst laat stijgen. De onderneming ziet ook de huurinkomsten flink stijgen. In het vierde kwartaal kwam $178,2 miljoen aan huur binnen tegen $169,3 miljoen in het vergelijkende kwartaal een jaar eerder. Dat is op jaarbasis $712,9 miljoen. Op basis van de balanswaarde van de vliegtuigen van $5,37 miljard, betekent dat een rendement van 13,3%. En als we daar de rente van $178 miljoen, ofwel 3,3% van aftrekken, dan is de marge op de huurinkomsten een fraaie 10%.

Vlootverjonging
Er wordt dus 10% verdiend op de balanswaarde van $5,37 miljard, terwijl de marktkapitalisatie van de onderneming slechts $1,9 miljard bedraagt. Naast de verhuur deed Aircastle ook nog goede zaken met de handel in vliegtuigen. Afgelopen jaar werden 46 vliegtuigen verkocht. Daar waren verschillende cargo vliegtuigen bij, een markt, waar Aircastle eigenlijk uit wil. Maar er waren ook opportunistische verkopen bij, omdat er kopers waren, die vliegtuigen graag met een premie wilden kopen. Ze betaalden dus meer dan de waarde, die Aircastle voor die vliegtuigen in de boeken had staan. Bovendien ging het om wat oudere modellen, met een gemiddelde leeftijd van 19 jaar. Deze vliegtuigen waren op hun eind wat de verhuurmogelijkheden betrof en zouden binnenkort sowieso “met pensioen” gaan. Die verkopen brachten $833 miljoen in het laatje, die direct weer werden geïnvesteerd in jongere vliegtuigen, waarmee meer huur kan worden gegenereerd. Er werden 35 vliegtuigen gekocht met een gemiddelde leeftijd van minder dan 5 jaar.

Goed eerste kwartaal
De vloot van Aircastle slonk vorig jaar in totaal van 162 aar 148 vliegtuigen, maar daarmee wordt aanmerkelijk meer geld verdiend. Zeker als we daarbij in ogenschouw nemen, dat deze vloot voor 99,6% ook daadwerkelijk wordt ingezet bij 54 luchtvaartmaatschappijen. De gemiddelde resterende lease termijn is 5,4 jaar. Niet slecht! Er was ook een minpuntje. Er was nogal wat turbulentie, om in luchtvaarttermen te blijven, op de Russische markt. Maar Aircastle kon hier tijdig ingrijpen en bracht het aantal verhuurde vliegtuigen in Rusland terug van 10 naar 3. Samenvattend vind ik, dat Aircastle een goed management team heeft, dat niet alleen in staat is om de rentekosten nog verder te drukken, maar ook om de vloot verder te upgraden. De winstmarge van 10% maakt het mogelijk om het toch al aantrekkelijke dividendrendement van 3,6% in de toekomst nog verder te verhogen. De resultaten zijn zeker bemoedigend. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 10% naar $194,3 miljoen en de winst per aandeel kwam uit op 62 cent per aandeel tegen 16 cent in het eerste kwartaal vorig jaar. Aircastle is dus geen luchtkasteel! 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann