Archief

Jaargang 4, nummer 54, 27 juli 2015

 

Dreamliner is te duur

Eric Poelmann

 
Afgelopen week heb ik weer een vlucht mogen maken in de dreamliner. Voor wie niet helemaal thuis is in de wereld van de vliegtuigen, de dreamliner is de Boeing 787, het nieuwe vliegtuig dat door zijn lage gewicht en zijn zuinige motoren de luchvaartmaatschappijen veel kosten moet besparen. Maar de kosten voor dit nieuwe type vliegtuig zijn bij Boeing wat uit de hand gelopen. De producent verliest $23 miljoen op elke dreamliner die in Seattle uit de hangar rolt. Bij Boeing wordt inmiddels hard gewerkt om de productiekosten van de 787 omlaag te krijgen. Eén van de elementen waar naar wordt gekeken is het gebruik van titanium. Dit metaal wordt veel gebruikt in de dreamliner en het is duur. Titanium kost zeven keer zoveel dan aluminium. In één dreamliner met een kostprijs van ongeveer $260 miljoen zit voor $17 miljoen aan titanium. Er wordt op allerlei manieren geprobeerd de productiekosten te verlagen. De prijzen van de toeleveranciers staan onder druk en de efficiency in de assemblage wordt verhoogd, maar het gebruik van titanium krijgt vanwege de prijs extra aandacht.

Flinke investering
De dreamliner is het enige vliegtuigtype waarop Boeing verliezen maakt. Nu is dat niet zo vreemd, maar Boeing moet er wel alles aan doen om die productieverliezen om te zetten in winst. Een lege dreamliner weegt ongeveer 125.000 kilo en 15% daarvan is titanium. Hoeveel de ontwikkeling van de 787 heeft gekost, is nooit door Boeing bekend gemaakt. Maar wel weten we dat Boeing zo’n $30 miljard heeft geïnvesteerd in het opzetten van de productielijn, het maken van speciale gereedschappen en andere eenmalige kosten. Alle kosten zijn inmiddels zo hoog opgelopen, dat de top van het concern onlangs bekend maakte, dat experimenten als met de lichtgewicht 787 voorlopig niet meer in de planning van Boeing zullen voorkomen. Beleggers hopen intussen, dat Boeing erin zal slagen de kosten in de greep te krijgen en tegelijkertijd meer dreamliners te produceren.

Aanvangskosten op balans
Bij de productie van een nieuw vliegtuig zijn er altijd aanvangsverliezen. Die verliezen worden bij Boeing op de balans gezet en over een langere tijd uitgesmeerd. In april was deze balanspost opgelopen tot $26,9 miljard, $2 miljard meer dan eerder begroot. De aandeelhouders van Boeing zijn daar wat bezorgd over. En daar blijft het niet bij. Tot volgend jaar zal deze kostenpost blijven oplopen. Dan zal de productie worden verhoogd tot 12 dreamliners per maand tegenover 10 nu. Bij de verhoogde productie zal de balanspost gaan afnemen.

Lage olieprijs
Boeing heeft een zeer succesvolle lijn van vliegtuigen, maar de 787 was een poging om bij wijze van spreken het vliegtuig opnieuw uit te vinden. Door het gebruik van carbonviber en nieuwe motoren kan 20% minder brandstof gebruikt worden dan bij de huidige vliegtuigen, die van aluminium zijn gemaakt. Maar aluminium verdraagt zich niet met carbon viber en zorgt voor corrosie. Het sterke titanium kent dat probleem niet en kan bovendien beter tegen de temperatuurverschillen, waaraan een vliegtuig wordt blootgesteld. De dreamliner simpel wat duurder maken is ook geen oplossing, want Airbus vormt met de nieuwe A350 voor teveel concurrentie. Bovendien zorgt de lage olieprijs ervoor, dat luchtvaartmaatschappijen wat minder op de brandstofkosten letten. Intussen wordt onderdeel voor onderdeel bekeken, of het gebruik van aluminium met een speciale coating oplossingen kan bieden.

Dividend lijkt veilig
Als belegger in Boeing ben ik eigenlijk in de eerste plaats geïnteresseerd of de onderneming zijn dividendpolitiek van de afgelopen jaren kan voortzetten. Boeing heeft immers niet alleen last van de uit de hand gelopen productiekosten van de 787, maar ook van de dure dollar. Toch slaagde de onderneming erin goede cijfers te produceren over het tweede kwartaal en analisten op Wall Street zien de winst in 2017 groeien tot meer dan $10 per aandeel. De onderneming heeft de laatste twee jaar het dividend fors verhoogd, waarmee het management vertrouwen in de toekomst uitstraalt. Het aandeel heeft een dividendrendement van 2,5% en een payout ratio van 49,5%. Mocht de beurs nog wat verder dalen, dan is aankoop van het aandeel een overweging waard.

Boeing staat op de lijst van aandelen van GroeiDividend van Eveline Vrisekoop. Zij is gespecialiseerd in aandelen, die een lange historie hebben van een alsmaar toenemend dividend. Wilt u meer weten over haar nieuwsbrief, klik dan hier.
 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann