Archief

Jaargang 4, nummer 62, 2 september 2015

  

Koop nu kwaliteit

Eric Poelmann

 
Je kunt met de volatiliteit op de beurs twee dingen. Er bang voor zijn of juist omarmen. Laten we eerlijk zijn, de meeste beleggers worden erg zenuwachtig als de Dow op dinsdagmorgen in een uurtje tijd 1000 punten inlevert. Maar was het juist niet weer eens een koopkans? U zult zeggen, ja dat is achteraf gemakkelijk praten en dat is het ook. Maar ik zie maar zelden dat koersen zo onderuit gaan en ook weer zo snel naar boven gaan. Eén van de aandelen, die nog altijd een aantrekkelijke koers hebben, is The Walt Disney Company (NYSE: DIS). Disney zit al een paar weken in de min sinds de onderneming met de laatste kwartaalresultaten naar buiten kwam. Het aandeel staat inmiddels zo’n 20% lager op ± $100 en stond tijdens de dip dinsdag zelfs even op $90. En dat terwijl de resultaten helemaal niet zo slecht waren. Alle vier de divisies hadden een sterke omzetgroei en ook de winstontwikkeling was goed. De kwartaalwinst per aandeel kwam uit op $1,45 en dat was drie cent meer dan de analisten op Wall Street hadden voorspeld. De lagere koers is dus een buitenkans om een kwaliteitsaandeel aan uw portfolio toe te voegen.

Sport niet alleen op tv
Na de laatste recessie is Disney erin geslaagd de winst met gemiddeld 19% per jaar te laten groeien. De onderneming is het meest bekend om zijn films en zijn amusementsparken. Maar 56% van de operationele winst komt uit de mediadivisie en de sportzender ESPN. Maar daar zit ook een beetje de pijn. Want hoewel ESPN in 80% van de Amerikaanse huishoudens kan worden bekeken, is het aantal abonnementen wat afgenomen. Dat komt omdat kabelnetwerken pakketten aanbieden in verschillende prijsniveaus. En momenteel valt de keuze wat meer op de goedkopere pakketten, waar geen ESPN in zit. En dat zorgde voor een paniekreactie onder analisten en beleggers. Niet helemaal terecht volgens het management van Disney. Sport wordt het meest live bekeken en niet alleen via televisie maar ook via andere innovatieve wegen. De omzet van de divisie blijft groeien en genereert enorm veel cash voor het moederbedrijf.

Pricing
Warren Buffett zei eens, dat het belangrijkste criterium bij de beoordeling van een onderneming de prijspolitiek is. En met name de vrijheid eigen prijzen te maken zonder daarbij veel last te hebben van de concurrentie. Disney heeft die vrijheid en heeft daarbij weinig last van concurrenten. Andere ondernemingen in de entertainment industrie zoals DreamWorks Animation hebben geprobeerd het succes van Disney te kopiëren, maar hebben lang niet zoveel succes gehad. Daarmee heeft Disney de kracht van de pricing in eigen hand. Dat uit zich niet in de resultaten op korte termijn, zoals blijkt uit de kwartaalresultaten, maar wel over de jaren heen waar Disney gewoon beter in zijn sector geweest is dan wie ook.

Winst blijft groeien
In september loopt het boekjaar van Disney af en zoals het er nu uitziet kunnen we een winst van ongeveer $5 per aandeel verwachten. Daarmee is het aandeel op de huidige koers koopwaardig, omdat voor 2016 een winstgroei van minimaal 10% wordt verwacht. Het dividendrendement is met 1,3% wat mager, maar dat wordt wel elk jaar naar boven aangepast. Bovendien heeft de onderneming onlangs besloten het dividend twee keer per jaar uit te keren in plaats van één keer per jaar, zoals lang het geval is geweest. Disney is een aandeel om op een lage koers zoals nu op te nemen en heel lang vast te houden 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann