Archief

Jaargang 4, nummer 83, 2 december 2015

  

Een succesvolle groothandel

Eric Poelmann

 
Amerika is het land waar heel veel kan. En het liefst in het groot. Op zondag ga ik vaak met mijn vrouw de boodschappen doen bij Costco (NASDAQ: COST). Costco is van huis uit een groothandel. Ze hebben geen diep assortiment, maar je kunt er alles krijgen. Maar wel alles in het groot. Pindakaas of jam krijg je er niet in een normaal potje, maar in een mega pot. En je moet er wel twee tegelijk van kopen. Zo gaat het bij Costco met alles. De hoeveelheden zijn groot, en niet alleen bij de kruidenierswaren. Batterij kun je bij Costco ook kopen, maar dan wel met 50 tegelijk. Costco is er niet alleen voor supermarktartikelen. Nieuwe banden nodig? Costco heeft ze. Is de tv aan vervanging toe? Bij Costco krijgt u goedkoop een nieuwe. Hetzelfde geldt voor de pc. Voor uw vakantie kunt u ook bij Costco terecht. En daar hoeft u er echt geen 25 van te boeken.

Betaald lid
Winkelen bij Costco is plezierig. Voor food en non food. Op veel plekken kun je de food artikelen van Costco proeven. En als je dan nog niet genoeg gegeten hebt, kun je voor $1,50 op het terras een mega hotdog met grote frisdrank nuttigen. Als je moet tanken kan dat nergens goedkoper dan bij Costco. Soms vraag je je af of de onderneming nog wel wat verdient, maar daar is geen twijfel over mogelijk. Want bij Costco gaat ook de inkoop in het groot. En dat garandeert de lage prijzen. Costco was eigenlijk bedoeld als groothandel. Je kunt er alleen kopen als je lid bent van de groothandel. En een lidmaatschap is niet gratis. Het afgelopen boekjaar heeft de onderneming afgesloten met 81,3 miljoen kaarthouders, 6,4% meer dan in 2014. Dat betekent, dat 1 op de 4 Amerikanen een lidmaatschapskaart van Costco op zak heeft. Ik was verbaasd over dit aantal. Maar ook weer niet. Als je ziet hoeveel Amerikanen volgepakt met kruidenierswaren een Costco warenhuis uitlopen, dan is het niet meer verbazingwekkend dat zoveel Amerikanen een lidmaatschapskaart van Costco hebben.

Indrukwekkende omzet per werknemer
Costco heeft in totaal 690 warenhuizen. Daarvan zijn er 70% in Amerika. Daarnaast zijn er vestigingen in Mexico, Canada, Engeland, Spanje, Taiwan, Japan en Zuid Korea. Ondanks de lage prijzen verdient de onderneming zo goed, dat ook de werknemers prima worden betaald. Meer dan de concurrentie. Dat heeft ervoor gezorgd, dat de onderneming een heel loyaal en productief personeelsbestand heeft. Dat is af te lezen aan de omzet van $610.000 per werknemer per jaar. Verreweg het hoogst in de hele branche. De volgende is Home Depot met $221.000 gevolgd door Wal-Mart met $205.000. Zeker draagt het beperkte assortiment tezamen met de grote verpakkingseenheden bij aan de hoge omzet per werknemer. Zo verkoopt Costco meer dan een miljard rollen toiletpapier per jaar met 48 in een pak. En de reputatie van redelijke prijzen werkt ook door bij de verkoop van duurdere artikelen zoals tv’s met een groot scherm, meubels en sierraden. Van dat laatste verkoopt Costco ook niet weinig, vooral via internet. Begrijpelijk als je je realiseert, dat veel Costco klanten een inkomen hebben van meer dan $100.000 per jaar.

Mooi dividendrendement
Costco zag de winst per aandeel in het boekjaar 2015 met 12,4% groeien. De leden van Costco zijn de onderneming heel trouw. Ongeveer 88% van de leden hernieuwde in 2015 zijn lidmaatschap. Er werden het afgelopen jaar 26 nieuwe warenhuizen geopend en met een geplande 32 nieuwe openingen wordt de groei in 2016 in een versneld tempo voortgezet. Het dividend is een bescheiden 40 cent per kwartaal. Dat komt neer op een dividendrendement van 1%. Costco betaalt dividend sinds 2004 en heeft dat dividend wel elk jaar verhoogd. Bovendien betaalt de onderneming zijn aandeelhouders af en toe een speciaal dividend. Afgelopen februari was dat $5 per aandeel. Daarmee komt het totale dividendrendement over dit jaar bij de slotkoers van vrijdag uit op 4%. Als we ons realiseren, dat de onderneming zeker buiten Amerika nog een enorm groeipotentieel heeft, dan is een belegging in dit aandeel zeker de moeite waard.  

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann