Archief

Jaargang 5, nummer 16, 29 februari 2016

  

Profiteer van deflatie

Eric Poelmann

 
Een lagere olieprijs is heerlijk voor de consument. Die bespaart zo langzamerhand flink op benzine en diesel. Alleen lijkt die consument die besparing niet om te zetten in andere consumentenbestedingen. De retail bijvoorbeeld heeft het nog altijd heel moeilijk. Zeker de traditionele retail. De faillissementen in die sector stapelen zich op. De belegger heeft het met de lage olieprijs ook niet echt gemakkelijk. De oliemaatschappijen doen alles om het dividend te handhaven, maar de koersen van veel olie-aandelen zijn veel lager dan een jaar geleden. Toch zijn er ook sectoren, waar de lage olieprijs voor flink meer winst zorgt. Ik ga het dan niet hebben over de transportsector, waar de luchtvaart nogal profiteert van de lagere kerosine kosten. Er zijn andere sectoren, die ook veel minder kosten hebben door de lagere olieprijs.

Plastic verpakking
Neem bijvoorbeeld bedrijven, die veel verpakkingen in plastic hebben. De grondstof voor plastic is immers olie. Wat zou u denken van de frisdrankindustrie? Die verkopen nog veel producten in plastic. Maar er zijn ook andere industrieën, die hun producten in plastic verkopen en waarvan de verpakking niet kan worden teruggegeven voor statiegeld. Reinigingsmiddelen bijvoorbeeld. Als daar de verpakking leeg is, gaat hij zo de vuilnisbak in. Een gigant in reinigingsproducten is het Amerikaanse Clorox (NYSE: CLX). Dit aandeel behoort al lang tot mijn favorieten, omdat het dividend met de regelmaat van de klok naar boven wordt bijgesteld. En nu de verpakkingskosten zo aan het dalen zijn, stijgt de winst bij Clorox enorm.

Constante omzet
Clorox realiseert al jaren een omzet van ongeveer $5,5 miljard. Het bedrijf verkoopt allerlei reinigingsmiddelen en of de economie nu goed of slecht gaat, de verkoop draait altijd lekker door. Consumenten kopen niet meer schoonmaakmiddelen als het goed gaat, maar ook niet minder als het slecht gaat. Het grootste artikel van Clorox is bleekwater en dat al voor meer dan 50 jaar. Daarnaast zijn een hele serie van artikelen op de markt gebracht voor het schoonhouden van de keuken, de badkamer, ramen en meubelen. En zelfs als Clorox die producten met een dubbeltje of een kwartje verhoogt, dan nog blijft de consument ze kopen. De winst komt al jaren rond de $550 miljoen uit, maar afgelopen kwartaal zagen we een flinke winstsprong van $128 naar $151 miljoen. Kostenbesparingen waren de belangrijkste oorzaak van deze winststijging.

Dividendgroei
Ik verwacht, dat die kostenbesparingen ook de komende kwartalen zullen aanhouden. En hoewel Clorox eigenlijk een saai aandeel is, blijft het aandeel wel elk jaar meer dividend uitkeren. In 2006 was het kwartaaldividend nog 29 cent, maar nu, tien jaar later, betaalt Clorox 165% meer en komt daarmee op een kwartaaldividend van 77 cent. Per jaar is dat $3,08 waarmee het dividendrendement bij de slotkoers van vrijdag uitkomt op 2,4%. De volgende dividendverhoging komt er in juli alweer aan en met een payout van 51% is het dividend van Clorox redelijk veilig.

Clorox is een GroeiDividend aandeel en staat in het overzicht van Eveline Vrisekoop al een tijdje op overgewaardeerd. Maar nu de rente laag blijft en ik ook voor de komende kwartalen de winst zie stijgen, durf ik het aandeel onder $125 wel te kopen. 

 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann