Archief

Jaargang 5, nummer 19, 9 maart 2016

  

Smartphone markt groeit door

Eric Poelmann

 
Ik ben echt geen digitale voorloper. Toen Apple met zijn eerste smartphone op de markt kwam, dacht ik nog wat een lelijk ding. En terwijl de markt begon warm te lopen voor de iPhone, gebruikte ik nog mijn Nokia mobieltje. Bellen en sms’en, daar gebruikte ik mijn mobieltje voor. Tot ik in 2012 voor mijn verjaardag van mijn vrouw een iPhone cadeau kreeg. Toen moest ik er wel aan. We zijn nu vier jaar later en ik moet toegeven, ik kan niet meer zonder die iPhone. Ik doe er echt alles mee, veel meer dan voorheen met de PC of nu met de laptop. Met het gebruik van de smartphone is mijn digitale productiviteit een stuk groter geworden. Ik kan er echt alles mee. Rekeningen betalen, beurskoersen volgen, het nieuws binnenhalen, winkelen, het voetbal volgen en een film kijken. En nog veel veel meer. Ik ben min of meer verslaafd aan dat ding. De smartphone heeft mijn leven een nieuwe, digitale dimensie gegeven.

Verdienen aan gebruik
Wereldwijd hebben nu 2,1 miljard mensen een smartphone. Volgens TechCrunch gaan dat er over 4 jaar zo’n 6 miljard zijn. Ongeveer 70% van de wereldbevolking gaat dan een smartphone hebben. Dat is een interessant gegeven voor de fabrikanten van de smartphone. Als aandeelhouder van Apple zie ik mijn dividend elk jaar groeien. Maar ik interesseer mij ook steeds meer voor het gebruik van de smartphone. Want in 2020 gaat 80% van al het mobiele dataverkeer via de smartphone. Als belegger interesseer ik mij meer voor het gebruik van de smartphone dan voor de productie. De grootste provider in Amerika is Verizon (NYSE: VZ) met meer dan 112 miljoen klanten. In 2015 groeide het abonneebestand van deze marktleider met 3,6%. Verizon is ook één van de beste dividendbetalers in de S&P 500 en koopt dit jaar voor $5 miljard eigen aandelen in.  

Concurrentieslag
Als marktleider kreeg Verizon het de afgelopen jaren zwaar te verduren in een prijsoorlog met T-Mobile en Sprint. Door hun diensten tegen een lagere prijs aan te bieden, probeerden beide concurrenten marktaandeel af te snoepen van Verizon. Directe aanvallen op de concurrent zijn in Amerika toegestaan. Zo kwam Sprint in het najaar van 2014 met een campagne, waarbij de klanten van onder andere Verizon werden aangemoedigd met: “Breng ons uw Verizon of AT&T rekening en wij zagen er 50% van af.” Dit soort campagnes lieten Verizon niet onberoerd. Zowel de marge als netto winst stonden in 2014 onder druk. Maar in 2015 kwam Verizon terug met een paar strategische zetten, waarmee de omzet en de winst in 2015 op record hoogte kwamen en waarmee de onderneming hoge verwachtingen heeft voor 2016.

Overnames
Zo deed Verizon in 2014 de grootste overname ooit in de mobiele sector. De onderneming kocht van Vodafone het 45% aandeel, dat Vodafone in Verizon Wireless had voor $130 miljard. Door de schaalgrootte werd Verizon zo sterk, dat het zijn concurrenten op zijn beurt in prijs kon onderbieden. In februari 2015 werden de prijzen van mobiele abonnementen gereduceerd en daarmee werd de aanval op de concurrenten ingezet. Verizon betaalde daarbij zelfs de extra kosten om vroegtijdig een abonnement bij de concurrent op te zeggen.

Ook werd nog eens internet-pionier AOL overgenomen voor $4,4 miljard, waarmee de onderneming er miljoenen klanten bij kreeg voor zijn premium internet service. Al met al kwam de omzet in 2015 uit op $131,6 miljard en de winst op $17,9 miljard.

Groeidividend
Verizon keert een dividend uit van $2,26 en is één van de beste dividendbetalers in de S&P 500. Het dividendrendement van 4,36% behoort tot de 10 beste in deze index en is het dubbele van het gemiddelde dividendrendement van de aandelen in de S&P 500. De onderneming heeft zijn dividend in de afgelopen 5 jaar met 15% verhoogd. De payout ratio is met 51,7% zelfs nog aan de lage kant en dat biedt ruimte voor een voortzetting van de dividendverhogingen in de komende jaren. Voor beleggers met een lange adem is Verizon zeker het overwegen waard. De dividendgroei maakt het aandeel extra interessant voor beleggers die op inkomen uit zijn! 

 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann