Archief

Jaargang 5, nummer 23, 23 maart 2016

  

Aantrekkelijk winkelen

Eric Poelmann

 
Het traditionele winkelen staat onder druk. De leegstand in veel Nederlandse en Belgische steden is groot. In Amerika is dat niet anders. De consument winkelt tegenwoordig graag op internet, maar is dat de reden dat er minder gewinkeld wordt? Internet is zeker een concurrent van het traditionele winkelen, maar ook andere vormen van winkelen trekken steeds meer consumenten aan. Zo is er bij ons in de buurt een enorm grote factory outlet in Camarillo in Californië. Dit winkelcentrum met honderden winkeltjes in merkartikelen is onlangs voor de derde keer uitgebreid. Het is inmiddels zo groot, dat het niet te doen is om alle winkels in één dag door te snuffelen op koopjes. Het publiek komt van ver om in dit outlet center vooral merkkleding en alles wat daarbij hoort tegen een lage prijs te kopen. En er komen ook steeds meer motels rond het centrum, zodat het publiek zelfs twee dagen in de factory outlets rond kan lopen.

Rendabel
Camarillo is waarschijnlijk wel één van de grootste in zijn soort in Amerika, maar Amerika telt talloze factory outlets. En als belegger ben ik wel geïnteresseerd in een winkelconcept, dat gewild is bij de consument en dus ook rendabel kan worden geëxploiteerd zonder grote leegstand. Op de Amerikaanse beurs vinden we een notering voor Tanger Factory Outlet Centers (NYSE: SKT). Deze onderneming is zelf geen winkelier. Tanger verhuurt winkelruimtes aan al die merken, die hun overtollige spullen tegen dumpprijzen aan de man willen brengen. Het gaat hier in feite om een real estate investment trust (REIT) met 42 outlet centers vooral in het midden en oosten van Amerika en in Canada.

Klantenbinding
Het bijzondere van Tanger is, dat het niet alleen winkelruimte verhuurt, maar ook promoties organiseert om de consument naar de outlet centers te lokken. Zo geeft Tanger coupons uit, waarmee nog eens extra korting kan worden verkregen bij merken als Adidas, Hugo Boss en Abercrombie & Fitch. Ook is er een Tangerclub, die het voor haar leden nog aantrekkelijker maakt om in de outlet centers van Tanger te komen winkelen. Tanger is dus meer dan alleen een REIT die winkelruimte verhuurt. Het voegt een marketing concept toe met veel sales promotion, waarbij klanten, die daarvan gebruik maken, worden geregistreerd en daarna worden benaderd met nieuwe aanbiedingen. Klantenbinding voor de huurders van Tanger is een belangrijke plus.

Hoge bezettingsgraad
Tanger heeft een sterke band met zijn huurders. Dat blijkt ook uit de bezetting. Sinds de oprichting zo’n 35 jaar geleden, is de bezettingsgraad altijd hoger geweest dan 95%. In het laatste kwartaal van 2015 had Tanger een bezettingsgraad van 97,5%. Dat is beter dan welke shopping center in Amerika dan ook. Toch was de bezettingsgraad een half procent lager dan eind 2014, omdat enkele merken failliet gingen of afscheid namen van het outlet concept. Van de vrijgekomen winkelruimte kon echter 80% in korte tijd weer worden verhuurd. Ook heeft Tanger veel verhuurcontracten voor de lange termijn. Zo lopen dit jaar maar 8% van alle contracten af en 12% in 2017.

Speciaal dividend
De resultaten van Tanger mogen gezien worden. De FFO (funds from operations) steeg in 2015 met 12,7% naar $2,22 per aandeel. De jaren daarvoor waren net zo succesvol. Over de laatste drie jaar was de cumulatieve groei van het resultaat 35%. Het aandeel betaalt sinds 1993 dividend uit en dat dividend groeit elk jaar. Het afgelopen jaar was het kwartaaldividend 28,5 cent tegen 24 cent in 2014. Daarmee komt het dividendrendement bij de slotkoers van afgelopen vrijdag uit op 3,2%. Eind april verwacht ik opnieuw een dividendverhoging. Bovendien was het resultaat in 2015 zo goed, dat Tanger besloot zijn aandeelhouders in januari een speciaal dividend uit te keren van 21 cent. Het was de eerste keer dat de onderneming met dit extra dividend kwam. Met het speciaal dividend komt het dividendrendement uit op 3,75%. De koers is de laatste weken flink opgelopen. Met wat geduld moet u het aandeel onder $34 kunnen oppakken om er vervolgens lang plezier van te hebben 
 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann