Archief

Jaargang 5, nummer 74, 5 december 2016

 
Mooie toekomst met Starbucks

Eric Poelmann

Zo rond de jaarwisseling is het altijd goed na te denken over de kanshebbers voor het nieuwe jaar. Het is weliswaar nog geen eind december, maar deze maand staat toch in het teken van nieuwe keuzes. Natuurlijk staan bij mij de dividendaandelen boven aan het lijstje, maar dividend is niet de enige overweging. Het dividend moet ook veilig zijn en het aandeel moet groeipotentie hebben. Starbucks (NASDAQ: SBUX) heeft dit alles. Toen ik het verhaal over deze onderneming aan het schrijven was, maakte de onderneming bekend, dat CEO Howard Schultz volgend jaar april terugtreedt en de leiding van de onderneming overdraagt aan COO Kevin Johnson. Dat komt onverwacht. Schultz is oprichter van Starbucks en heeft zijn passie voor de onderneming nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij heeft zich al eerder voor een periode van 8 jaar teruggetrokken, maar zich daarna geroepen gevoeld om terug te komen en de onderneming weer vlot te trekken.

Politieke ambities
Dat zal deze keer niet weer gebeuren. Ik verdenk Schultz ervan dat hij andere ambities heeft. Het lijkt mij niet de man voor een rustig pensioen. Schultz heeft tijdens de afgelopen presidentsverkiezingen regelmatig van zich doen spreken en zijn steun voor Clinton uitgesproken. Dat zij het niet geworden is moet een teleurstelling voor hem zijn. Dus ben ik erop voorbereid, dat hij zich over vier jaar opwerpt als de tegenpool van Donald Trump. Twee ondernemers als presidentskandidaat. Dat is ook wat het Amerikaanse volk wil. Afscheid nemen van de elite. Het is zomaar een gedachte van mijn kant. Schultz heeft zich nog op geen enkele manier uitgelaten over een mogelijk presidentschap.

Groei in Azië
De vraag is nu hoe Starbucks ervoor staat en wat we mogen verwachten van deze onderneming. Daarbij kijken we in de eerste plaats naar het aantal koffieshops en de omzetgroei. Daar is de groei wat teruggevallen, maar dat kan ook eigenlijk niet anders. We zien al jaren een zelfde ontwikkeling bij McDonald’s. Bij Starbucks gaat de aandacht meer naar de groei van de onderneming als geheel, en Azië is daar het toverwoord. Terwijl in Amerika twee derde van alle koffieshops eigendom zijn van de onderneming en één derde met een licentie werkt, gebeurt in Azië precies het omgekeerde. En in China zien we hetzelfde gebeuren. Dat garandeert een snellere groei in de grote metropolen in zuidoost Azië en China. En dat betekent groei voor Starbucks als geheel.

Espresso shot stores
Dat betekent niet, dat Amerika zich niet verder ontwikkelt. De koffieshop is een meeting point, waar klanten elkaar treffen. Maar daarnaast is het ook een gezellige werkplek voor studenten en mensen, die even een rustpunt nodig hebben en achter hun pc wat zaken regelen. Maar interessant is te zien, hoeveel meer klanten gebruik maken van de drive-through. De rijen wachtenden zijn daar inmiddels langer dan bij McDonald’s. En Starbucks ontwikkelt de zogenaamde “espresso shot” stores. Veel kleiner dan de normale koffieshops, maar met dezelfde omzet in dichtbevolkte steden. Het zijn concepten, waarmee Starbucks bewijst nog lang niet aan het einde van de groeimogelijkheden te zijn. En de onderneming doet nog meer.

Joint Ventures
Starbucks is inmiddels een stevig merk met een enorm aantal producten in de schappen van de supermarkten. En ook daar gaat de ontwikkeling verder. De onderneming werkt aan joint ventures om in de drankenmarkt nog een steviger voet aan de grond te krijgen. Zo is er een samenwerking met PepsiCo voor het bottelen van Frappuccino’s en andere succesdranken van Starbucks. En ook met Anheuser-Busch InBev is een samenwerking aangegaan voor het bottelen van de Teavana thee line, die volgend jaar wordt opgestart. Daarnaast is ook met Nespresso een samenwerking opgestart. Allemaal activiteiten die, naast de traditionele koffieshops, veel extra business voor de onderneming kunnen genereren. Meer omzet dus en meer winst.

Dividend groeit
Toch heeft de koers van het aandeel zo’n 9% moeten inleveren. Dat is niet in lijn met de ontwikkelingen en ik denk dat dit meer verband houdt met de plannen van Howard Schultz in de politieke arena. Maar Schultz laat een fantastische onderneming achter met een enorme groeipotentie. Het dividend is weliswaar met 1,7% bescheiden, maar is wel twee jaar achter elkaar met 25% opgetrokken. En Starbucks kent een payout ratio van maar 47%. Dat garandeert dat het dividend ook in de komende jaren verder omhoog kan. 

 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann  

PS: In mijn artikel van vorige week is niet opgenomen, dat Pennant Park zijn dividend naar 18 cent per kwartaal heeft verlaagd. Mijn excuses daarvoor. Zo snel kunnen de ontwikkelingen de inhoud achterhalen. Het dividend is overigens nog altijd zo’n 10%. 

  

De auteur heeft geen positie in Starbucks.

Eric Poelmann (1947) is redacteur van DividendRadar.nl een website voor de dividendliefhebber. Nu de rente zo laag staat, realiseert hij zich als geen ander dat dividend een serieus alternatief is voor beleggers die van inkomen uit hun spaargeld afhankelijk zijn. Wekelijks publiceert hij over allerlei vormen van dividendinkomen. Daarbij komen zowel conservatieve beleggingen als de wat meer speculatieve beleggingen in dividendaandelen aan de orde.