Archief

Jaargang 6, nummer 5, 18 januari 2017

 
Een kans in retail

Eric Poelmann

Amerika is vergeven van de shopping malls. De ene nog luxer dan de ander. Daarnaast zijn er talloze shopping centers rond en in de woonwijken. Vaak gecombineerd met kleine restaurants en fast food outlets. Toch ben ik geen grote liefhebber meer van de retail via winkels. De concurrentie is enorm en de opkomst van het internet is een echte bedreiging. Elk jaar weer zien we een groei van de afzet via webshops. Afgelopen week hoorde ik dat in Nederland alleen 400.000 pakjes niet op tijd met sinterklaas of kerst zijn afgeleverd. En elk jaar weer horen we van nieuwe records in aantallen afgeleverde pakjes. Zelf kom ik nog uit de oude postorder sector. Ook in mijn tijd zagen we elk jaar de afzet groeien, maar de komst van het internet betekende een extra stimulans. Als belegger zie ik niet zoveel kansen meer in de traditionele malls. De leegstand neemt daar ook zichtbaar toe. Een uitzondering zijn de winkels van Apple bijvoorbeeld, waar veel geld geïnvesteerd wordt in personeel en service. Publiek gaat naar de mall voor gezelligheid. Food courts en koffieshops zitten vol, maar de meeste winkels krijgen te weinig bezoek.

Factory outlets
Als belegger in retail ben ik op de eerste plaats geïnteresseerd in onroerend goed. Het liefst via een real estate investment trust (REIT), maar dan alleen daar waar ik toekomstkansen zie. Amazone zou een keuze kunnen zijn, maar met Amazone beleg ik in veel meer dan alleen onroerend goed. Bovendien keert Amazone geen dividend uit. En er is nog een handicap waar veel retailers in Amerika mee te maken hebben. Dat zijn de kortingen die moeten worden gegeven. De prijs is echt alles. Alles draait om discount en hier wordt het interessant. Want er zijn malls waar het alleen maar om de kortingen draait. Ik heb het dan over malls met alleen factory outlet stores. Veel producenten van merkartikelen hebben een eigen shop in de malls met de outlet stores. Daar worden de teveel geproduceerde merkartikelen verkocht tegen dumpprijzen. En deze malls zijn gewild. Wij hebben zo’n enorme mall op een kwartiertje rijden bij ons vandaan en we kopen daar regelmatig. Deze mall breidt ook nog steeds verder uit. Ik schat, dat er inmiddels wel duizend winkels zijn. Allemaal met merkartikelen. 

Groei
Een grote exploitant van factory outlet malls is Tanger Factory Outlets (NYSE: SKT). De eerste outlet werd geopend in 1981 en was echt bedoeld voor de afzet van overvoorraden. De opzet was een succes en klanten kwamen met bussen vol om er boodschappen te doen. De onderneming groeide en er kwamen jaarlijks nieuwe outlets bij. Inmiddels heeft Tanger 44 outlets in 22 staten in Amerika en in Canada. De onderneming heeft 1,7 miljoen vierkante meter aan winkelruimte, verdeeld over 3200 winkels en 510 verschillende merken. De bezettingsgraad is met 97,4% gewoon goed en sinds de beursgang in mei 1993 is de bezettingsgraad nooit onder de 95% gekomen.

Dividend
Tanger Factory Outlets keert sinds de beursgang in 1993 dividend uit. Het eerste kwartaaldividend was 2,875 cent. Nu zitten we op 32,5 cent, meer dan 10 keer zoveel dus. Het dividend wordt regelmatig verhoogd. De laatste keer gebeurde dat in april vorig jaar, toen het kwartaaldividend met 14% omhoog ging van 28,5 cent naar 32,5 cent. Terwijl de meeste retail REIT’s tijdens de recessie het dividend moesten korten, kon Tanger zijn dividend onverkort handhaven. De payout ratio ligt op 45%, waarmee de onderneming het vertrouwen heeft, dat het dividend ook de komende jaren kan worden uitgekeerd. Het dividendrendement bedraagt 3,68%. Het aandeel is koopwaardig.

 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann

 
De auteur heeft geen positie in Tanger Factory Outlets.  

Eric Poelmann (1947) is redacteur van DividendRadar.nl een website voor de dividendliefhebber. Nu de rente zo laag staat, realiseert hij zich als geen ander dat dividend een serieus alternatief is voor beleggers die van inkomen uit hun spaargeld afhankelijk zijn. Wekelijks publiceert hij over allerlei vormen van dividendinkomen. Daarbij komen zowel conservatieve beleggingen als de wat meer speculatieve beleggingen in dividendaandelen aan de orde.