Jaargang 1, nummer 16, 29 februari 2012

  

Op weg naar verdubbeling
van dividend in 5 jaar

  

150_de_heer_poelmann.jpgNu veel beleggers op zoek zijn naar aandelen die dividend uitbetalen, beginnen heel wat van die aandelen duur te worden. Wie wat meer toekomst gericht wil beleggen en bereid is op de langere termijn te denken, kan ook in aandelen stappen die op groei en op inkomen gericht zijn. Dit zijn aandelen die wel al dividend uitbetalen, maar die een dividendhistorie hebben, die alsmaar oploopt. En… waar we van mogen verwachten dat de trend van een stijgend dividend ook in de toekomst zal worden voortgezet. Veel van deze aandelen zullen in potentie hun dividenduitkering over 5 jaar kunnen hebben verdubbeld. Om die verdubbeling te kunnen bereiken, moet een dergelijk aandeel zijn dividend met gemiddeld 15% per jaar verhogen. Ik heb er vandaag eentje voor u uitgezocht in de consumentensector, waar u op basis van het verleden een dergelijke verhoging van mag verwachten. Ik heb het hier over Yum! Brands (NYSE: YUM). Het gaat hier om een fastfood keten met onder andere de KFC restaurants, bekend om zijn kipgerechten, Pizza Hut en Taco Bell. De onderneming is groot in Amerika maar is er de afgelopen jaren in geslaagd een keten met duizenden restaurants op te zetten in China. Ondertussen haalt de onderneming meer dan 40% van zijn omzet uit China en dat aandeel zal de komende jaren nog groter worden. Naast China is de onderneming ook bezig restaurants op te zetten in India, Indonesië, Maleisië, Vietnam en de Filippijnen. Yum is het eerste grote Amerikaanse bedrijf dat in Azië succes heeft. Dat komt omdat de onderneming zijn menu aanpast aan de lokale smaak. Daarnaast is het management in handen van lokale medewerkers, die uit eigen gelederen zijn gerekruteerd. Yum zag zijn winst de afgelopen jaren oplopen van $964 miljoen in 2008, naar $1.071 miljoen in 2009 en $1.343 miljoen in 2010. Onlangs presenteerde de onderneming de cijfers over 2011 en kon opnieuw een hogere omzet van nu $12.6 miljard worden geregistreerd. Ook de winst per aandeel kon verder oplopen van $2,38 in 2010 naar $2,74 in 2011. Yum laat zijn aandeelhouder meeprofiteren van de winstgroei en keert sinds juli 2004 elk kwartaal een dividend uit. Hier zijn de cijfers:

Jaar    Dividend Stijging
2004    $ 0,10
2005    $ 0,215 115%
2006    $ 0,265 23%
2007    $ 0,525 98%
2008    $ 0,68 30%
2009    $ 0,78 15%
2010    $ 0,88 13%
2011    $ 1,035 18%

  
Analisten houden het erop dat de onderneming de komende 10 jaar met een gemiddelde van 7,5% per jaar kan groeien. Omdat het aandeel van China in de omzet zo toeneemt, stijgen de marges en zal de operationele winst kunnen toenemen van 15,1% nu naar 19% in 2020. In Amerika groeit de onderneming niet zoveel meer door de intense concurrentie. In China is de onderneming echter marktleider en laat nummer twee McDonald’s ver achter zich. De cijfers over het laatste kwartaal waren indrukwekkend. In China werden in drie maanden tijd 327 nieuwe restaurants geopend, waarmee de onderneming in dat land alleen al op een totaal van 4.493 restaurants is uitgekomen. De onderneming realiseert niet alleen extra omzet door de nieuw geopende restaurants, ook in de bestaande restaurants werd in 2011 ongeveer 19% meer omgezet. Als u meer van de onderneming wilt weten, MyChinaStocks.com heeft het aandeel in zijn portfolio zitten en brengt u al het nieuws over deze onderneming.

 YUM

Het aandeel is de laatste tijd dankzij de goede cijfers omhoog geschoten. Mocht u het aandeel willen hebben, dan adviseer ik u te wachten op een koersdip en rond $60 in te stappen.

 

Hartelijke groet,

Eric Poelmann