Wordt het Ford of Tesla?

Eric Poelmann
Als er sprake is van één hype op de Amerikaanse beurs, dan is het wel die van Tesla (NASDAQ: TSLA). Het aandeel komt in de laatste 12 maanden van een laagste koers van $27,02 naar een top van $194,50. Veel beleggers vragen zich af, of ze de boot met Tesla gemist hebben. Als we naar de koers kijken en u had laag gekocht, dan hebt u zeker wat gemist als u de moed had om de aandelen nu van de hand te doen. Dan kijk ik naar de koersontwikkeling door een speculatieve bril, maar wie mij een beetje kent, weet dat ik niet zo heel veel op heb met speculeren. Ik kijk liever naar wat ik krijg en wat ik kan verwachten.

Tesla lijkt overgewaardeerd
De waarde van Tesla is zeker niet gerelateerd aan wat de onderneming nu presteert, en dat is best indrukwekkend. De omzet gaat naar verwachting omhoog van $400 miljoen in 2012 naar $2 miljard dit jaar en $4 miljard in 2015. En natuurlijk hebben beleggers wel wat over voor dit soort formidabele groeicijfers, maar 100 keer de verwachte winst voor 2013? En dan zijn kosten voor interest en afschrijving nog niet eens meegerekend. Analisten bij Merrill Lynch hebben eens vooruit gekeken naar 2020 en proberen vast te stellen, welke verkochte aantallen dan nodig zijn om de huidige koers te rechtvaardigen. Ze komen daarbij op 628.000 auto’s tegen 21.000 auto’s dit jaar. En dat kan dan nog alleen, als Tesla dezelfde marges gaat genereren als BMW en Porsche. Maar het grootste deel van de verkopen moet tegen die tijd komen van de Gen 3 sedan. Als Tesla al 628.000 auto’s zou kunnen verkopen in 2020, dan zouden minsten 500.000 auto’s een Gen 3 sedan moeten zijn.

Concurrentie zit niet stil
De Gen 3 moet gaan concurreren met de Ford Fusion, de Toyota Camry en de Honda Accord en alle drie de merken werken keihard aan modellen, die helemaal elektrisch worden aangedreven voor een lagere prijs dan de $45.000 die de Gen 3 straks zou moeten gaan kosten.  Als de Gen 3 het voor Tesla moet gaan worden, dan zou het in 2020 één van de best verkopende automobielen ter wereld moeten zijn. Althans als we de huidige koers van het aandeel mogen geloven. Merrill Lynch gelooft daar niet zo in en denkt, dat de Tesla hype op een teleurstelling uit zal draaien. De analisten zijn zelfs erg concreet. Ze denken dat een koers van $45 voor het aandeel Tesla meer gerechtvaardigd zou zijn, want de Gen 3 zou maar zo’n $30.000 mogen kosten als hij mee wil dingen in de concurrentiestrijd, die straks in dit marktsegment zal gaan losbarsten. En het is nog maar helemaal de vraag, of de Gen 3 voor $30.000 ooit rendabel zal worden. Beleggers zijn veel te optimistisch over de toekomst van Tesla. Een omzetstijging van 50% in 2014 is zeker mogelijk, maar in 2015 kan dat tot 15% teruglopen.

Ford (NYSE: F) daarentegen staat voor een grote product cycle upgrade in 2014 en 2015 met een nieuwe Mustang en Taurus en een radicaal nieuwe pickup, die van lichtere metalen zal worden gemaakt. De aandelen van Ford zijn aantrekkelijk geprijsd met verwachte koers/winst verhouding van 8 voor 2015, waarbij de free cashflow zal toenemen van $3,9 miljard in 2012 naar $6,7 miljard in 2015. En voor de aandeelhouders betekent dat een verder stijging van het dividend, dat de onderneming sinds 2012 weer betaalt. Dus als u wat meer degelijkheid in huis wilt halen, adviseer ik u voor Ford te kiezen.

 Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann