Beleggingskansen in een sluipende ziekte

Eric Poelmann
China loopt door zijn bevolkingsgrootte in veel zaken voorop. Vorige week sprak ik met u over de kansen voor beleggers, voortkomende uit de geboortegolf die het land de komende jaren mag verwachten. Deze week wil ik het met u hebben over een steeds nijpender probleem: suiker. Diabetes is een sluipende ziekte, waar een steeds groter deel van de bevolking last van heeft. Overigens niet alleen in China, waar volgens The Journal of the American Medical Association 11,6% van de volwassen bevolking diabetes heeft, maar ook in Amerika, waar 11,3% van de bevolking last van deze ziekte heeft. In Amerika ligt de oorzaak bij het overgewicht, in China in het gebruik van suiker. Ik kom zelf regelmatig in China en stel telkens weer vast dat aan bijna elk gerecht suiker wordt toegevoegd. Dat is één van de redenen waarom Chinees eten zo lekker is. Tegelijkertijd is het oorzaak nummer één van de diabetes golf, die het land overspoelt.

Deens bedrijf is toonaangevend
Meer dan 100 miljoen Chinezen lijden aan diabetes en dat is een derde van alle diabetici wereldwijd. Het probleem neemt steeds verder toe nu meer Chinezen toetreden tot de welvarende middenklasse. Op dit moment hebben we over de gehele wereld gerekend 371 miljoen diabetici, maar dat gaan er in 2030 naar schatting 550 miljoen worden. Persoonlijk denk ik dat dit aantal nog aan de lage kant is omdat we overal, zowel in de ontwikkelde landen als in de opkomende landen, zien dat de mensen zwaarder worden. Dat betekent dat diabetes voor de fabrikanten van medicatie tegen deze ziekte een groeimarkt blijft. Marktleider is hier het Deense Novo Nordisk A/S (NYSE: NVO). Deze onderneming is niet alleen de maker van vijf van de top tien diabetes medicijnen ter wereld, het heeft ook een hele nieuwe generatie medicijnen in de pijplijn, die haar positie in deze markt alleen nog maar zal verstevigen. Novo heeft een marktaandeel van 48% op de insuline markt, 46% op de moderne insuline markt en 27% als het gaat over alle medicijnen tegen diabetes. Het belangrijkste product van Novo is NovoLog, dat buiten Amerika de naam NovoRapid heet. Dit snel werkende insuline product wordt voor het eten gebruikt om het suikergehalte in het bloed te controleren.

Goede kwartaalresultaten
NovoLog is het op twee na meest gebruikte diabetes medicijn ter wereld met een omzet van $2,8 miljard in 2012. In het afgelopen kwartaal zag Novo de omzet van dit medicijn met 8% stijgen. Bij diabetes Type 2 is Novo marktleider met het medicijn Victoza. Vorig jaar boekte de onderneming met dit medicijn een omzet van $1,8 miljard en na een goede eerste 6 maanden, met een omzetstijging van 30%, schoot in het derde kwartaal de omzet opnieuw met 20% omhoog. Victoza komt met een vernieuwde versie, waarvoor eind dit jaar bij de FDA een aanvraag voor goedkeuring wordt ingediend.

Novo zet in op groei
Om het marktaandeel in Amerika verder te vergroten, zal de onderneming in 2014 zijn leger vertegenwoordigers met 400 uitbreiden. En wat ik al zei, Novo heeft veel geïnvesteerd in een pijplijn van nieuwe generatie diabetes producten. In mei heeft Novo bij de EU goedkeuring aangevraagd voor het Type 2 medicijn DegLira, een combinatie van de medicijnen Victoza en Tesiba. Zodra die goedkeuring er is, heeft Novo er een enorme markt bij met een topproduct. Voor de Type 2 diabetes is nog meer in aantocht met het nieuwe medicijn Semaglutide, dat momenteel in testfase III zit en met het medicijn Liraglutide 3 MG, waarvan testfase III is voltooid en dat eind dit jaar naar de autoriteiten in Amerika en Europa gaat. Met al deze ervaring wil Novo een nog groter marktaandeel veroveren in de opkomende markten, met als belangrijkste land China met zijn 114 miljoen diabetici. De onderneming is sinds 1960 in China gevestigd en investeerde in 2008 nog $400 miljoen in een nieuwe fabriek voor de productie van insuline in Tianjin. Dit jaar zet Wall Street in op een winstgroei van 21%, volgend jaar wordt een winstgroei van 11% verwacht en in de vijf jaar daarna zou de winstgroei op gemiddeld 14% per jaar moeten uitkomen. Daarmee blijft Novo zijn directe concurrenten, waar een gemiddelde winstgroei van 6% wordt verwacht, ver voor. Het aandeel betaalt jaarlijks een hoger dividend. In maart was dat 27,5% meer met een dividend van $3,184. Het dividendrendement is met 1,3% bescheiden, maar de payout ratio is met 28,4% laag en biedt voldoende ruimte voor verdere dividendverhogingen. Beleggers met een lange termijn visie kunnen nog veel plezier aan het aandeel beleven.

Share this page 

Hartelijke groet,

Eric Poelmann