Luchtvaart staat voor geweldige boom!

Eric Poelmann

 
Het tragische incident met de Boeing van Malaysia Airlines heeft ook mij dit weekend flink uit het veld geslagen. Voor de tweede keer in een paar maanden heeft deze luchtvaartmaatschappij een toestel verloren, waarbij alle inzittenden om het leven zijn gekomen. En deze keer zijn er bijna 200 landgenoten bij betrokken. Daarom vragen veel Nederlanders zich nu af of vliegen nog wel veilig is. Ik denk technisch ja. De vliegveiligheid is enorm toegenomen, maar luchtvaartmaat-schappijen moeten leren van wat er gebeurd is. Hun piloten beter in de gaten houden op hun mentale gezondheid en externe risico’s mijden. Het gevaar zit meer in aspecten, die niets met het vliegtuig zelf te maken hebben. Onze gedachten zijn deze dagen bij de passagiers, die dit ongeluk niet hebben overleefd. En bij de nabestaanden, die met de verwerking van dit verlies een moeilijke tijd tegemoet gaan.

Luchtvaart groeit
Boeing heeft een inschatting gemaakt over het bedrag dat luchtvaartmaatschappijen de komende 20 jaar zullen gaan uitgeven aan nieuwe vliegtuigen en kwam daarbij uit op $5200 miljard. Het bedrag is zo groot, dat ik het een beetje wil relativeren. Als we bijvoorbeeld $5200 miljard verdelen over de hele wereldbevolking, dan krijgt elke wereldburger 700 dollar in zijn hand. Iedereen op deze aarde! Twee bedrijven, Boeing en Airbus, gaan het grootste deel van deze miljarden koek verdelen. Daarbij heeft marktleider Boeing meer vraag dan het nu kan afwikkelen. De onderneming levert ook militair materieel, maar dat is veel minder dan de omzet die in de burgerluchtvaart wordt gerealiseerd. Tweederde van de omzet komt uit die hoek. Afgelopen jaar heeft Boeing 648 vliegtuigen geproduceerd. Een record aantal. Nog nooit heeft de onderneming zoveel toestellen van de modellen 737 en 777 afgeleverd en de productie van de 787 Dreamliner is nog maar net begonnen.

Veel belangstelling
Meer dan 60 luchtvaartmaatschappijen hebben zich al voor de Dreamliner vastgelegd, want de Dreamliner vliegt 20% zuiniger dan toestellen van vergelijkbare afmetingen. En omdat brandstof voor de meeste maatschappijen de grootste kostenpost is, zal het niemand verbazen dat er zoveel belangstelling is voor de nieuwe Dreamliner. In november kreeg Boeing de 1000ste opdracht voor de Dreamliner. Nog nooit zijn er voor een widebody in zo’n korte tijd zoveel bestellingen afgegeven. Als we de complexiteit in aanmerking nemen, werkt Boeing in een relatief hoog tempo zijn bestellingen af. Zo produceert het bedrijf dit jaar 42 toestellen van het model 737 per maand tegen vorig jaar 38. Maar de nieuwe orders voor het toestel komen nog altijd sneller binnen dan het bedrijf aan toestellen kan bouwen.

Groei verzekerd
Boeing heeft dan wel afgelopen jaar 648 toestellen afgeleverd, tegelijkertijd kreeg de onderneming nieuwe opdrachten voor 1355 toestellen. Inclusief dit aantal heeft Boeing op dit moment 5080 toestellen in bestelling staan voor een bedrag van $441 miljard. Dat alleen zal voor ongeveer 5 jaar aan werk betekenen en daarbij kan Boeing, die al 169.000 mensen in dienst heeft, nog verder uitgroeien. Vorig jaar kwam de omzet uit op $86,6 miljard, $5 miljard meer dan in 2012 en $18 miljard meer dan in 2011. Wie mocht twijfelen aan de groeicapaciteit van Boeing, moet hier toch wel het vertrouwen uithalen, dat de onderneming een verdere groei aankan. Historisch gezien groeit het vervoer van passagiers en vracht door de lucht 50% sneller dan de economie. Daarop is de schatting van $5200 miljard gebaseerd. Dat betekent overigens, dat er in die 20 jaar 21.270 nieuwe verkeersvliegtuigen gebouwd gaan worden plus nog eens 15.500 die nodig zijn om oudere en dus minder efficiënte toestellen te vervangen. In totaal dus 36.770 nieuwe vliegtuigen.

Dividend 50% gestegen
Het afgelopen jaar heeft Boeing voor een bedrag van $1,64 miljard aan dividend uitgekeerd. Dat zal dit jaar heel wat meer zijn, want de onderneming heeft zijn kwartaaldividend onlangs met 50% verhoogd van 48,5 cent naar 73 cent. En met een payout ratio van 50% is er genoeg ruimte voor een verdere verhoging. Ook koopt Boeing veel eigen aandelen. Alleen al in het afgelopen kwartaal werden er 19,4 miljoen aandelen gekocht voor een bedrag van $2,5 miljard. En onlangs is er een inkoopprogramma eigen aandelen goedgekeurd van $10 miljard. Dat zal de winst per aandeel voor de overgebleven aandeelhouders ten goede komen. Hoewel het aandeel in de afgelopen 12 maanden flink gestegen is, zie ik dat met de groeiperspectieven voor ogen, niet als een hindernis. 
 

 Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann