Een recreatieve groeimarkt

Eric Poelmann

Wie droomt er niet van een mooie cruise op de Middellandse Zee, in het Caribisch gebied of naar Alaska. Toch zeker als je na je pensioen tijd genoeg hebt om je lekker te laten verwennen. Dat herinnert mij aan een verhaal over Beatrice Muller, dat ik jaren geleden eens op internet vond. Deze 86 jarige dame uit Florida verloor haar echtgenoot tijdens een wereldcruise op de Queen Elisabeth 2. In plaats van terug naar huis te gaan en haar laatste dagen alleen in een rusthuis te gaan doorbrengen, besloot ze alles te verkopen en telkens voor een jaar te boeken op een cruiseschip. Het verhaal ging dat de oude dame ontzettend veel plezier had en elke avond op de dansvloer te vinden was. En bovenal, het leven op een cruiseschip was veel goedkoper en luxueuzer was dan in een rusthuis. Neem alleen al de overdaad aan lekker eten op zo’n boot en de mogelijkheid van luieren aan één ven de mooie zwembaden aan boord. Een eigen hut met douche en gratis tandpasta, shampoo en doucheschuim. En niet te vergeten, elke dag schone lakens, slopen en handdoeken en altijd een dokter aan boord. En als je dan als oudje onverwacht je heup mocht breken, dan geeft de cruise maatschappij je ook nog een upgrade naar een mooie suite voor de rest van je leven.

Cruises is een groeimarkt
Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn en er zitten natuurlijk ook minkanten aan het leven op zo’n schip. Want wat als je echt ziek of dement wordt of als je af en toe je familie eens wilt zien? Toch ligt de toekomst van de cruise-maatschappijen met name in de ouderenmarkt en in het verre oosten. In Amerika gaan de baby boomers met pensioen en ook in Europa gaan dankzij de na-oorlogse geboortegolf de komende jaren veel mensen met pensioen. Dat betekent een groeimarkt voor de cruises voor de komende jaren. Cruise organisator Royal Caribbian (NYSE: RCL) kan daar flink van profiteren. En niet alleen van de ouderenmarkt. Het aantal welgestelde Chinezen groeit razendsnel en Chinezen blijken gek op een uitje met een cruise. En dan was er afgelopen week nog goed nieuws voor de cruise maatschappijen. De verhoudingen tussen Amerika en Cuba lijken te gaan normaliseren, waarmee zich voor de cruises een mooie nieuwe route lijkt aan te dienen. Havana ligt op 230 mijl van Miami en beleggers zagen gelijk brood in de aankondiging van de nieuwe verhouding met Cuba, wat weerspiegeld werd in een koersstijging van 6,6% voor Royal Caribbean.

Hoger dividend
Toch is dat maar een gedeelte van de meer florissante toekomst voor Royal Caribbean. Want dankzij de opkomst van cruises in het verre oosten, kunnen niet alleen nieuwe routes worden geopend, maar ook verouderde schepen worden verkocht. En wat te denken van de lagere olieprijs waarmee de operationele kosten flink kunnen worden gereduceerd. De markt wordt gedomineerd door Royal Caribbean en het grotere Carnival. De laatste heeft meer potentie als het zijn kosten kan reduceren en het geschonden imago kan oppoetsen na de disasters van de afgelopen jaren. En dan is er nog de Virgin Group als nieuwkomer in de cruise business. Deze reisgigant heeft net opdracht gegeven voor de bouw van twee nieuwe schepen voor een miljard per stuk. Voor mij een bewijs dat er veel muziek in de markt van de cruises zit. Op dit moment is Royal Caribbean wel mijn favoriet. Het aandeel is dit jaar bijna in koers verdubbeld en heeft een koers/winst verhouding van 24 op de geprognosticeerde winst van dit jaar. Dat zou aan de hoge kant zijn als de vooruitzichten niet zodanig zijn dat de winst de komende drie jaar kan verdubbelen. Dat geldt ook voor het dividend dat nu op $1,20 per jaar ligt met een dividendrendement van 1,5%. Geen al te hoog rendement, maar als u nu mocht besluiten de aandelen te kopen, komt u met een verdubbeling straks uit op 3% en dat is heel wat meer dan u voor uw spaargeld krijgt.

 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann