Hotel management met perspectief

Eric Poelmann 
Eén van de meest vooraanstaande ondernemingen in de hotel business, is het Amerikaanse Starwood Hotels (NYSE: HOT). De onderneming heeft een aantal prestigieuze merken in haar portfolio zoals Westin, St Regis en Sheraton. Vijftien jaar geleden had deze onderneming honderden hotels in bezit. Die hotels zorgden voor een flinke kasinstroom, maar tegelijkertijd was de onderneming gevoelig voor recessies en moest er veel worden uitgegeven voor het onderhoud aan al deze hotels. Reden waarom de onderneming een aantal jaren heeft besloten zich minder met het onroerend goed, de hotelgebouwen dus, bezig te houden en zich meer te richten op het management van de hotels. De afgelopen 10 jaar heeft de Starwood daarom stelselmatig hotels verkocht. Nu heeft Starwood de regie over 1207 hotels over de gehele wereld, maar de onderneming heeft nog maar 36 hotels in eigendom. Voor alle andere hotels verzorgt Starwood het dagelijkse management voor andere eigenaren of krijgt Starwood een licentie fee voor het mogen gebruiken van haar topmerken in de hotelwereld.

Dividendrendement
Daarmee is het karakter van Starwood flink veranderd. Voor het nieuwe businessmodel is immers veel minder kapitaal nodig. En de inkomsten blijven komen, of het nu goed of minder goed gaat met de economie. Dat is goed voor de aandeelhouders. Het afgelopen jaar heeft de onderneming vier keer een kwartaaldividend uitgekeerd van 35 cent per aandeel en tegelijkertijd een speciaal dividend van 65 cent per aandeel. Daarmee werd in 2014 voor in totaal $4 aan dividend uitgekeerd. Daarnaast kocht de onderneming 20,3 miljoen eigen aandelen in voor een bedrag van $1,61 miljard. Die inkoop vermeerderde de waarde voor de overgebleven aandeelhouders met 11,6%, waarmee het totale rendement voor de aandeelhouders in 2014 uitkwam op 16,9%. Dat rendement kwam voor een deel uit de verkoopopbrengst van bezittingen van Starwood.

Omzetstijging
Het speciale dividend bij Starwood komt uit eenmalige opbrengsten uit de verkoop van bezittingen. Dat komt dus niet automatisch elk jaar terug, maar er kunnen nog heel wat bezittingen in de toekomst worden verkocht. Alleen al in het afgelopen kwartaal werden er 6 hotels verkocht, waarbij een totale opbrengst van $585 miljoen werd gegenereerd. Bij elke verkoop werd overigens een management- of een licentie-overeenkomst aangegaan. De onderneming staat op het punt haar timeshare activiteiten af te stoten en de nieuwe strategie laat zien, dat de onderneming de juiste keuze gemaakt heeft. Zo ging de omzet per beschikbare kamer het afgelopen kwartaal met 5,8% omhoog en in Amerika zelfs met 7%. En er komen steeds meer kamers bij in het nieuwe systeem. Het afgelopen jaar was het op één na meest succesvolle met 74 nieuwe hotels. Bovendien werden er 175 nieuwe franchise contracten getekend. Alles bij elkaar goed voor 34.700 kamers.

Zuidoost Azië
Ook werden in het vierde kwartaal van vorig jaar 63 nieuwe hotel deals gesloten, waarvan 52 nieuwbouw en 11 omzettingen van andere merken. Daarmee heeft het concern 480 hotels over de hele wereld in ontwikkeling met een capaciteit van 108.000 kamers. De meerderheid van deze nieuwe projecten bevindt zich in snel groeiende gebieden zoals Maleisië en Indonesië. Na de ingebruikname zullen al deze hotels bijdragen aan de omzet en winstgroei van dit hotelconcern. Afgelopen jaar verdiende de onderneming $1 miljard aan management en franchise fees. Dat was een stijging van $100 miljoen in vergelijking met het jaar ervoor. En hoewel er over het eerste kwartaal geen speciaal dividend zal worden uitgekeerd, is het normale dividend met 7% verhoogd naar 37,5 cent per kwartaal. Daarnaast heeft de onderneming het aandelen inkoopprogramma verhoogd met $750 miljoen. Het dividendrendement is met 1,9% bescheiden, maar kan de komende jaren flink toenemen als de wereldeconomie verder aantrekt..

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann