Archief

Jaargang 2, nummer 65, 9 september 2013

 

De voorspellende waarde bij AMDB’s

Eric Poelmann 
De eerste wet van Newton gaat ervan uit, dat een bewegend voorwerp met een constante snelheid zich in een rechte lijn blijft voortbewegen tot een externe kracht daar verandering in brengt. Maar Newton verloor veel geld toen hij tijdens de South Sea bubbel teveel met aandelen gokte. Had hij echter zijn natuurkundige vinding in de wereld van het beleggen toegepast, en speciaal op aandelen die langdurig dividend uitbetaalden, dan had hij daarmee veel geld kunnen verdienen.

Voorspelbaar gedrag
Ik beleg nu een aantal jaren in dividendaandelen, waarbij ik heb vastgesteld dat ondernemingen, die voortdurend hun dividend hebben verhoogd, dat ook in de toekomst blijven doen. We noemen deze bedrijven de Alsmaar Meer Dividend Betalers (AMDB’s). Bedrijven die sporadisch hun dividend verhogen en dat maar voor een korte tijd doen of zelfs later weer verlagen, blijken datzelfde gedrag over een langere periode te herhalen. Bedrijven die met de regelmaat van de klok hun dividend verhogen, vertonen een doorlopende winstgroei, die de dividendverhogingen mogelijk maken. Zij werken zeer planmatig en innoveren rond hun basisproduct met varianten en marketing promoties. Meestal is het zo dat bedrijven die een lange reeks van dividendverhogingen hebben uitbetaald, eigenaar zijn van één of meerdere sterke wereldmerken en sterke concurrentie voordelen, die regelmatig worden uitgebuit. Daarmee is het voor concurrenten erg moeilijk klanten weg te lokken op basis van alleen prijs. Als dat al lukt, gaat dat ten koste van een hoge prijs, ofwel flinke verliezen voor een langere tijd.

Twee voorbeelden
Tegelijkertijd kan de AMDB veel free cashflow genereren, waarvan een gedeelte aan de aandeelhouders kan worden uitbetaald. Door de hoge return on capital hoeft de AMDB minder een beroep te doen op de kapitaalmarkten om dominant te blijven of deze positie zelfs te versterken. Ik geef u een paar voorbeelden. De eerste is Wal-Mart (NYSE: WMT), die bekend staat om zijn lage prijzen. Als een concurrent het beter wil doen, dan moet hij het beter doen dan het efficiënte distributienetwerk van Wal-Mart en de schaalvoordelen die deze grote onderneming heeft. En hij moet Wal-Mart kloppen op zijn relaties met de leveranciers. Een netwerk, dat bijna niet te kloppen is. Daar komt nog bij dat Wal-Mart op zoveel locaties zit, dat de onderneming gemakkelijk op de één of andere locatie verliezen kan draaien om concurrenten buiten de deur te houden. Een ander voorbeeld is Colgate-Palmolive (NYSE: CL) met zijn tandpasta. Klanten kopen herhaaldelijk dezelfde tandpasta, omdat ze overtuigd zijn van de kwaliteit. Gezonde tanden zijn belangrijk voor mensen en dus zullen ze regelmatig dezelfde tandpasta kopen. Zelfs als de prijs wat zou stijgen, kopen ze nog het merk tandpasta dat ze kennen in plaats van te gaan experimenteren met een goedkoper product.

Dividendcultuur verhoogt zekerheid
Die vlieger gaat zeker op als het goedkopere product van een lagere kwaliteit wordt ingeschat. Daarmee ontstaat voor Colgate, maar ook voor Wal-Mart, een herhaaleffect in het koopgedrag en dat op grote schaal. Daarmee worden ook de resultaten van beide ondernemingen zeer voorspelbaar. En zo kan het management al een jaar van te voren het bedrag vaststellen, dat voor dividendbetalingen opzij kan worden gelegd. Op basis van een lange serie van dividendverhogingen wordt dit gegeven gezien als een “heilige koe” en alleen uitzonderlijke omstandigheden zullen de onderneming van zijn patroon van dividendverhogingen doen afwijken. Zelfs als de winstontwikkeling op korte termijn niet voldoet aan de verwachtingen, zullen ondernemingen als Wal-Mart en Colgate-Palmolive niet af te brengen zijn van hun cultuur van jaarlijkse dividendverhogingen. Zouden ze wel tot verlaging overgaan, dan weten ze dat de belegger gaat twijfelen en de koers van het aandeel onderuit zal gaan. Zij zullen ten koste van (bijna) alles trachten zo’n situatie te vermijden.

De nieuwsbrief GroeiDividend heeft zich gespecialiseerd in Alsmaar Meer Dividend Betalers en een lijst samengesteld van 251 bedrijven, die hun dividend met de regelmaat van de klok verhogen. Die lijst staat op de website gepubliceerd en de nieuwsbrief komt bovendien in elke uitgave met een lijstje met toppers van de maand. Voor een klein bedrag wordt u zo veel research uit handen genomen.

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann