Archief

Jaargang 4, nummer 17, 4 maart 2015

 

Bio-industrie in het water

Eric Poelmann 
Bij de meeste supermarkten kunnen we niet alleen voorverpakt vlees en kip krijgen maar ook vis. Bij die vis ligt meestal ook zalm. Dat was in mijn jeugd anders. Dan aten we wel eens vis, een scholletje of vissticks of zoiets, maar zalm kwam in die tijd bij ons nooit op tafel. Daar is verandering in gekomen. Wij zijn op de eerste plaats meer zalm gaan eten. Dat komt ook omdat er veel meer zalm op de markt gekomen is doordat zalm wordt geteeld in grote viskwekerijen. Hiermee is de zalm veel bereikbaarder geworden voor de consument. Daar komt bij dat de middenklasse blijft groeien. Zeker in Azië, waarmee de markt voor dit product een stuk groter geworden is. En die meer welvarende middenklasse eet veel meer vis in het kader van gezonder eten. Tien jaar geleden ging 20% van de Atlantische zalm naar de opkomende markten. Nu is dat 35% en dat aandeel blijft stijgen. De vraag naar zalm zal volgens de laatste prognoses jaarlijks tussen de 5% en 10% stijgen.

Grootste producent
De grootste producent ter wereld van gekweekt zalm vinden we in Noorwegen. Marine Harvest (OSE: MHG) exporteert zijn product echter over de hele wereld. De meeste afzet gaat naar Europa. In de tweede helft van 2014 was dat 69% van de productie van de gekweekte zalm. Naar Noord en Zuid Amerika ging 17% en 10% ging naar Azië. Marine Harvest kweekt ook forel en witvis, maar het grootste deel van de productie is zalm. In 2014 was dat 414.000 ton, ofwel 27% van de wereldproductie van gekweekte zalm. Daarmee is het bedrijf ook de grootste producent ter wereld. Door de toenemende vraag kon de omzet van alle productie in Noorwegen de afgelopen 10 jaar verdubbelen van 509.544 ton naar 1.165.954 ton. Daarbij is het voordeel van de gekweekte boven de wilde zalm, dat dit product het hele jaar door verkrijgbaar is.

Productiebeperkingen
De prijs van de zalm blijft stijgen. Van 2004 tot 2014 is de gekweekte zalm 68% duurder geworden. Mede door de oplopende prijs is de omzet van Marine Harvest de afgelopen jaren flink gestegen naar een record van $4 miljard in het afgelopen jaar. Ik verwacht dat de prijs van zalm zal blijven oplopen, omdat de twee grootste productielanden van zalm met beperkingen te kampen hebben. Noorwegen is het grootste productieland ter wereld en daar heeft de overheid productielimieten ingesteld. Die zijn inmiddels bereikt. Daar kan nog wel iets bijkomen maar regulering van de productie staat garant voor stijgende prijzen. Chili is nummer twee als het om de productie gaat en daar moet nog altijd een herstel plaatsvinden van een dodelijk virus, dat in 2008 de gehele zalmproductie zo goed als vernietigde. Een aantal bedrijven ging failliet en daardoor liep de productiecapaciteit met 50% terug. De prijs van zalm zal dus hoog blijven de komende jaren.

Omzeiling boycot
Marine Harvest probeert nu via een list toch aan meer productiecapaciteit te komen, waarbij het bedrijf wil profiteren van de alsmaar stijgende prijs voor zalm. De onderneming heeft de grootste overname gedaan in haar geschiedenis. Op 14 september van 2014 heeft Marine Harvest de bezittingen van het failliete Chileense Acuinova overgenomen voor $120 miljoen. Daarmee wil Marine Harvest twee dingen bereiken. Op de eerste plaats dit jaar al een productieverhoging in Chili met 15.000 ton, terwijl op de lange termijn de overname voldoende capaciteit moet bieden voor een productie van 40.000 ton. Het tweede doel is de omzeiling van de boycot, die Rusland heeft ingesteld voor producten uit Europa en Amerika. Vis mag Rusland niet meer binnen. Marine Harvest leverde aan Rusland en zag die afzet wegvallen. In Rusland steeg daarmee de prijs van zalm tot grote hoogte. Omdat de productie in Chili onafhankelijk van het moederbedrijf wordt opgezet, is het mogelijk de Russische sancties te omzeilen en de Chileense zalm naar Rusland te brengen.

Dividend
Marine Harvest heeft een wat aparte dividendpolitiek. Als de debt/equity ratio minder is dan 0,5 wordt 75% van de free cashflow aan de aandeelhouders uitgekeerd. Met de record omzet van het afgelopen jaar is ook het dividend flink gestegen. Daarmee kwam het dividend over de laatste vier kwartalen uit op $1,23 waarmee het aandeel een dividendrendement heeft van 10%. Ook in de toekomst kan het bedrijf mooie dividenduitkeringen doen nu de prijs van zalm blijft stijgen en daarmee ook de marges van de onderneming. Misschien is het een extra reden om de volgende keer voor zalm te gaan als u uit eten gaat. Grote kans, dat de zalm van Marine Harvest komt.

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann