Archief

Jaargang 5, nummer 72, 23 november 2016

 
Amerikanen gaan winkelen

Eric Poelmann

Donderdag is het in Amerika Thanksgiving day. Voor veel Amerikanen een vrije dag met lekker eten en football kijken op tv. Maar deze feestdag betekent ook de start van het winkelen voor de kerst, want op kerstavond worden er cadeaus onder de kerstboom gelegd en de inkopen daarvoor beginnen de vrijdag na Thanksgiving. Deze vrijdag heet hier black Friday. De grote winkelketens komen voor black Friday vaak met waanzinnige aanbiedingen. Hoe meer consumenten naar de winkel gelokt kunnen worden hoe beter. Tot voor kort zaten de mensen al op de avond voor black Friday voor de winkel om als eerste binnen te kunnen zijn, maar de winkelketens speelden daarop in en openden steeds vroeger hun deuren op black Friday. Nu zijn ze al om middernacht open en sommige nog eerder. Het personeel is daar minder gelukkig mee, want die zien steeds meer van hun vrije dag afgeknabbeld.

Cyber Monday
Ook de internetwinkels zagen de stormloop met lede ogen aan, tot enkele jaren geleden het idee werd geboren om na black Friday cyber Monday in het leven te roepen met veel koopjes in de internetwinkels. Voor de consument een feest. Internetshoppen wordt steeds meer gemeengoed. De verkooptechniek is echter een heel andere dan die van displays in de winkels. Amazon is de grootste speler als het gaat om internetverkoop, maar Amazon betaalt zijn aandeelhouders geen dividend. Daarom komt het bedrijf in deze rubriek niet zo ter sprake. Dat is anders met grote bedrijven als Wal-Mart, Target en Costco. Deze grote winkelketens liggen met hun internetomzet mijlenver achter op Amazon, maar wie ontwikkelt zich het best van deze drie?

Wal-Mart
Wal-Mart is nog altijd de grootste retailer in Amerika. Deze winkelketen behaalde in het tweede kwartaal  een omzet van $120,8 miljard tegen Amazon $107 miljard in heel  2015. Maar Amazon loopt in en Wal-Mart ziet het gevaar aankomen. Dus zet Wal-Mart meer in op e-commerce, maar tot zover zonder succes. Wal-Mart heeft enkele internetbedrijven overgenomen en het management nu verantwoordelijk gemaakt om de internetomzet een duw in de rug te geven. Het is de vraag of dit gaat lukken. Internet zit niet in de genen van Wal-Mart. De onderneming is goed in mega-winkels en de logistieke infrastructuur daarom heen. Bovendien weet het management van Amazon de lage prijs politiek van Wal-Mart goed te pareren. Voor Wal-Mart gaat het nog een hele weg worden om Amazon op termijn voor te blijven.

Costco
Een ander succesvolle retailer is Costco. Deze onderneming heeft enorm succes als dé groothandel in food (en non-food). Ik kom er bijna wekelijks, want Costco mag dan wel een groothandel zijn, elke consument kan er terecht. En ze gaan er met winkelwagens vol naar buiten. Maar Costco is een slapende reus op internetgebied. Internet is voor Costco meer voor producten die thuis moeten worden afgeleverd. Meubelen bijvoorbeeld. De onderneming lijkt de slag op internet te missen. De oorzaak is duidelijk. Costco groeide jarenlang zo snel, dat dit succes het management heeft verblind voor de mogelijkheden op internet. En hoewel het hier om een relatief jong bedrijf gaat, zal het voor Costco moeilijk worden Amazon nog bij te benen.

Target
Tenslotte Target (NYSE: TGT). Hier gaat met om de tweede warenhuisketen achter Wal-Mart. Bij Target is het roer om als het gaat om internetverkoop. De kerstverkoop op internet groeide vorig jaar met 34% en nam daarmee twee/derde van de totale groei bij Target voor haar rekening. Het topmanagement van Target realiseerde zich op tijd, dat internetverkoop een andere wetenschap was dan warenhuisverkoop. En dat de kleinere warenhuizen op het platteland een enorme bijdrage konden leveren aan de internetomzet. De kracht van Target lijkt de logistiek te worden. Internetbestellingen kunnen binnen enkele uren worden uitgeleverd en ook de kleinere warenhuizen hebben met behulp van internet het totale assortiment tot hun beschikking. Van de grote drie lijkt Target op dit moment de beste papieren te hebben via internet flink te kunnen groeien. Target keert een dividend uit van 60 cent per kwartaal en heeft een dividendendement van 3,1%. Het dividend wordt jaarlijks verhoogd. 

 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann 
  

De auteur heeft een positie in Target.

Eric Poelmann (1947) is redacteur van DividendRadar.nl een website voor de dividendliefhebber. Nu de rente zo laag staat, realiseert hij zich als geen ander dat dividend een serieus alternatief is voor beleggers die van inkomen uit hun spaargeld afhankelijk zijn. Wekelijks publiceert hij over allerlei vormen van dividendinkomen. Daarbij komen zowel conservatieve beleggingen als de wat meer speculatieve beleggingen in dividendaandelen aan de orde.