Op de koffie bij McDonald’s  

Eric Poelmann

Groeidividend kan alleen blijven groeien als de onderneming die dat dividend uitkeert, ook in omzet en winst blijft groeien. Maar de omzetgroei bij McDonald’s (NYSE: MCD) hapert al een tijdje. Als aandeelhouder in de onderneming ga ik steevast bij McDonald’s een hamburger eten, maar echt helpen doet dat niet. De onderneming zit al jaren zonder een echte groei en ook de wissel in de top heeft tot nu toe niet mogen baten. De menu’s zijn wat afgeslankt en het ontbijt kun je in Amerika nu de hele dag bij McDonald’s krijgen. Maar het zet allemaal geen zoden aan de dijk. Zelf heb ik lang gedacht dat de onderneming eens met een flinke overname zou moeten komen, maar dat lijkt er nog niet in te zitten. Daarentegen wil de hamburgergigant nu een slag slaan met één van zijn bestaande producten: koffie.

McCafé wordt zelfstandig
McDonald’s experimenteert al een paar jaar met koffie. De klanten nemen frisdrank bij een hamburger en frietjes, maar bij het ontbijt zijn koffie en thee ook gevraagd. En in de koffie zit muziek. De top van het bedrijf kijkt daarbij goed om zich heen en heeft Starbucks als voorbeeld genomen. Die onderneming doet het voortreffelijk. Ik vind de koffie bij Starbucks altijd een feest en al de afgeleide drankjes als frappucino’s ook. Kennelijk loopt de koffie bij McDonald’s zo goed, dat de onderneming heeft besloten dat de koffie-activiteit op eigen benen kan gaan staan. McDonald’s begint dus met koffieshops en dat gaat de onderneming doen onder de naam McCafé.

Miljarden omzet
Deze week begint er een test in Californie. Behalve de “normale” koffie gaat McCafé iced Caramel Macchiatos, French Vanilla Cappuchino’s en Americano’s aanbieden. Het zijn allemaal koffievarianten, waarmee Starbucks groot geworden is. McDonald’s heeft hoge verwachtingen van de koffiemarkt en ziet op termijn een omzet van $30 miljard als mogelijk. De test zal als eerste in Amerika worden doorgevoerd. Starbucks krijgt daar een derde minder klanten binnen dan McDonald’s, maar de omzet groeit daar harder. Nu McDonalds zich op de koffie stort, krijgt Starbucks er een echte concurrent bij. Want de hamburgerspecialist weet als geen ander, hoe wereldwijd onroerend goed in restaurants moet worden omgezet. Ook heeft McDonald’s veel ervaring wereldwijd in het runnen van restaurants. Ik denk daarbij niet alleen aan Amerika en Europa, maar vooral ook aan het Verre Oosten.

Koffie voor de gewone man
Bij Starbucks betaalt de klant een flinke prijs voor zijn koffie. De onderneming opereert aan de bovenkant van de markt. Ook in landen als China wordt voor de Starbucksproducten hetzelfde betaald als in westerse landen. Dat zal in de McCafé shops anders worden. Net als bij de hamburgerrestaurants zal de gewone burger worden opgezocht. En het mooie is, dat McDonald’s deze consumenten door en door kent. Het enige dat McCafé moet doen is deze klanten voor zich te winnen. Daarbij heeft McDonald’s tot nu toe bewezen, dat de onderneming een heel acceptabele koffie kan aanbieden. Dat is natuurlijk als eerste belangrijk. Met alle ervaring die McDonald’s heeft in de restaurant business, moeten we de onderneming in staat achten in een relatief korte tijd een flinke voet achter de koffiedeur te krijgen.

Uitbraak
De koers van het aandeel heeft een aantal jaren stabiel tussen de $90 en $100 vertoefd, maar is duidelijk uitgebroken en staat nu op $128,64. Wat de reden van de uitbraak is, was tot nu toe niet geheel duidelijk. Het kan zijn dat de beurs wel geloof heeft in de nieuwe activiteit van de hamburgerreus. Toch hoeft u geen haast te maken als u het aandeel niet heeft. Het wachten is op een flinke dip en die moet vandaag of morgen echt wel eens komen. Maar zelfs als u nu het aandeel koopt, krijgt u een mooi dividend. De onderneming keert een kwartaaldividend uit van 94 cent, waarmee het dividendrendement bij de slotkoers van vrijdag uitkomt op 2,92%. McDonald’s verhoogt al jaren elk jaar zijn dividend en de nieuwe koffie-activiteit kon wel eens de garantie zijn, dat die groei nog een tijdje doorgaat.

Wilt u meer weten over aandelen met een GroeiDividend dan is de nieuwsbrief van Eveline Vrisekoop eigenlijk onmisbaar. Zo’n nieuwsbrief is veel goedkoper dan een dure adviseur van de bank. De moeite waard dus. Wilt u meer weten, kijk dan hier.

  

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann

 
De auteur heeft een positie in McDonald’s.

 
Eric Poelmann (1947) is redacteur van
DividendRadar.nl een website voor de dividendliefhebber. Nu de rente zo laag staat, realiseert hij zich als geen ander dat dividend een serieus alternatief is voor beleggers die van inkomen uit hun spaargeld afhankelijk zijn. Wekelijks publiceert hij over allerlei vormen van dividendinkomen. Daarbij komen zowel conservatieve beleggingen als de wat meer speculatieve beleggingen in dividendaandelen aan de orde.