Komende babyboom biedt kansen

Eric Poelmann
China wordt geconfronteerd met een veel snellere veroudering van zijn bevolking dan eerder gedacht. Dat is een gevolg van de strikte een-kind-politiek die Beijing jaren heeft gevolgd. Om deze snelle veroudering tegen te gaan, heeft China besloten onder bepaalde voorwaarden gezinnen toe te staan meer dan één kind te krijgen. Toen ik dat las, dacht ik dat zal gevolgen hebben voor de vraag naar babymelk en andere voedingsproducten voor baby’s en peuters. Chinezen hebben weinig vertrouwen in hun voedingsproducten en zijn juist degenen, die aan veilig en goed voedsel een heel hoge waarde toekennen. Maar het land is de laatste jaren getroffen door een aantal schandalen in de voedingssector, met name in de babyvoeding. Daarom zijn buitenlandse voedingsproducten voor baby’s en peuters erg populair in China. We weten wat dit voor ons betekende.  De winkels hier waren de laatste tijd regelmatig door hun voorraden heen, omdat Chinezen hier hun babyvoeding kochten en het in eigen land met een flinke winst konden door verkopen.

Twintig miljoen extra baby’s
Nu de een-kind-politiek wordt verlaten, is de verwachting dat China een babygolf te wachten staat. Paren mogen een tweede kind hebben als één van de echtgenoten uit een gezin met één kind komt. Nu worden er in China elk jaar 16 miljoen baby’s geboren. Dat zijn er nogal wat en de verwachting is, dat de wijziging van het beleid in de komende jaren tot 20 miljoen extra kinderen zal leiden. Voor beleggers liggen hier kansen. Bijvoorbeeld met een bedrijf als Friesland Campina, maar dit bedrijf is niet op de beurs, dus kom ik terecht bij een andere specialist in kindervoeding, het Amerikaanse Mead Johnson Nutrition (NYSE: MJN). Deze onderneming is voortgekomen uit een spinn-off van Bristol-Myers Squibb in 2009. De onderneming verzorgt voeding van pasgeboren baby’s tot kleuters van een jaar of 5. Ongeveer 75% van de omzet van de onderneming komt van buiten Amerika, waarbij China met 25% het grootste aandeel heeft. Babyvoeding brengt 60% van de omzet, de andere 40% is kleutervoeding.

Concurrentie heeft problemen
Niet alleen heeft Mead Johnson te maken met een groeimarkt potentie, de onderneming kan ook marktaandeel pakken van concurrenten Abbott en Danone. Beiden moesten onlangs producten terugroepen vanwege respectievelijk angst voor verontreiniging en beschuldigingen aan het adres van Danone, dat leden van de verkoopstaf ziekenhuisofficials hadden omgekocht. Omkoping door beursgenoteerde ondernemingen is in Amerika streng verboden, ook als dat in het buitenland zou gebeuren. Ook in China wordt onder de nieuwe leiders omkoping hard aangepakt. Reden waarom de SEC bij Mead Johnson navraag heeft gedaan naar haar betalingen in China. Dit heeft de koers van het aandeel dit jaar een volatiel karakter gegeven, maar daar kon wel eens verandering in komen.

Babyvoeding is populair in China
China is de grootste markt ter wereld voor babyvoeding. Niet alleen vanwege de grootte van de bevolking, maar ook omdat maar weinig Chinese vrouwen borstvoeding geven. Dat is een cultuurverschijnsel. Vrouwen zouden in de eerste maand na de geboorte rust moeten krijgen en borstvoeding past niet in dat patroon. Daarbij zouden baby’s dankzij de babyvoeding sneller aan gewicht winnen en een zwaarder kind wordt in China als een gezonder kind gezien. Maar 30% van de Chinese moeders geven hun baby daarom borstvoeding. De wijziging van de een-kind-politiek zal tot gevolg hebben, dat de markt voor baby- en kleutervoeding de komende jaren met zeker 20% zal groeien. De winst van Mead Johnson zal daardoor harder groeien dan eerder aangenomen. Dit jaar zal de winst per aandeel uitkomen op $3,66. Volgend jaar zal dat naar verwachting $4,06 worden en in 2015 denkt Wall Street dat de onderneming een winst zal maken van $4,67.

Meer dividend en een hogere koers
Meer winst betekent bij Mead Johnson ook meer dividend. De onderneming verdient nog niet de kwalificatie van een Alsmaar Meer Dividend Betaler, omdat daarvoor de dividendhistorie nog te kort is. De onderneming is pas na de spin-off in 2009 begonnen een dividend uit te keren, maar heeft sindsdien zijn dividend wel elk jaar naar boven aangepast. Vier keer in totaal, waarbij nu een kwartaaldividend wordt betaald van 34 cent, 70% meer dan in 2009. Het aandeel heeft een dividendrendement van 1,6%, maar met een payout ratio van 43,9% is er ruimte genoeg voor een verdere verhoging in de komende jaren. Een hoger dividend zal ook leiden tot een hogere koers en Ingrid Yin van Oppenheimer houdt het erop dat de koers in de komende 12 maanden op kan lopen tot $100. Voor wie wil inspelen op de gevolgen van de beleidswijziging in China, biedt Mead Johnson zeker kansen.
   

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann