Dinsdag weten we meer

Eric Poelmann

 
Afgelopen week verraste Google de beurs met beter dan verwachte resultaten. Dat was al even niet gebeurd, dus schoot de koers van het aandeel omhoog. Maar Google is voor mij niet een aandeel om te volgen, omdat de onderneming nog altijd weigert om zijn aandeelhouders een dividend uit te keren. Een aandeel, dat wel meer aan zijn aandeelhouders denkt, is Apple (NASDAQ: AAPL). Dinsdag komt de onderneming na het sluiten van de beurs met de resultaten over het derde kwartaal. Alle ogen zijn gericht op de iWatch, die in het afgelopen kwartaal gelanceerd werd. Maar de vraag is of de verwachtingen over de  iWatch wel zo hoog gespannen moeten zijn. 

Goed of niet goed
Apple is altijd wat zuinig als het gaat om de prognoses, dus zit iedereen te wachten op weer beter dan verwachte resultaten van de onderneming. Analisten verwachten dat Apple in het afgelopen kwartaal een winst heeft gemaakt van $1,80 per aandeel met een omzet van $49,2 miljard. Als dat wordt gerealiseerd, zijn de resultaten een stuk beter dan die van het vergelijkbare kwartaal een jaar geleden. Apple verdiende toen $1,28 per aandeel met een omzet van $37,4 miljard. Maar in dat kwartaal had Apple niets bijzonders te melden. De onderneming kwam immers met niets nieuws. Iedereen zat toen te wachten op de lancering van de iPhone 6, die uiteindelijk in september op de markt kwam. Maar dat is nu iets anders. Nu kijken de aandeelhouders uit naar de resultaten van het door Apple gelanceerde horloge. De verwachtingen lopen daarmee langzaam op van $1,76 een maand geleden naar $1,80 nu. Dat doet de koers goed, omdat de resultaten de verwachtingen vaak overtreffen. In de laatste 40 kwartalen stelde Apple slechts drie keer teleur.

Waar ligt de focus
De uitdaging bij Apple is, dat de focus bij de onderneming altijd verandert en zich meestal richt op de laatste nieuwtjes. En dat zal deze keer niet anders zijn. Er zijn drie thema’s die dit keer de aandacht vragen. De verkoop van de iWatch zal waarschijnlijk onder de verwachtingen liggen. Niet dat dit apparaatje nu een belangrijk deel van de omzet voor zich zal opeisen, maar op het totaal bij Apple kon de iWatch wel eens weinig voorstellen. En sinds de lancering is de verkoop snel in elkaar gezakt, dus zullen de cijfers ver onder de verwachtingen liggen, die daar in het begin nog over waren. Verkoop doet het kort na de lancering altijd goed, maar de snelle terugval in de verkoop van de iWatch is toch zorgelijk. Maar gelukkig is er nog de iPhone.

Beter dan verwacht
Want met de iPhone 6 gaat het wel goed. De verkoop is nog altijd sterk, zeker als we in aanmerking nemen dat deze modellen al meer dan een halfjaar op de markt zijn. Onderzoeken wijzen uit, dat de gemiddelde verkoopprijs dichter bij de $660 ligt dan de $636, waarover analisten een consensus hadden. Dat komt, omdat de consument betere modellen koopt, waarbij op de eerste plaats moet worden gedacht aan meer geheugen. En nu blijkt dat de iWatch onbelangrijk is, mag Apple blij zijn, dat de iPhone zo’n succes is. Tenslotte kan er nog een verrassing komen van de afdeling muziek, waar ik zelf de nieuwe abonnementenservice veelbelovend vind. Maar dat is nog wat koffiedik kijken.

Bottom line
Er zijn dus plussen en minnen als het om het resultaat bij Apple gaat. Maar mocht het bij Apple “slecht” gaan, dan is dat nog altijd beter dan bij veel andere aandelen in hun beste dagen. Bij Apple is nog altijd de grootste bedreiging de eigen historie. Het dividendrendement is met 1,6% inmiddels wat mager. Maar met een payout ratio van 25,8% is dividendgroei voor de naaste toekomst verzekerd. 

Share this page

Hartelijke groet,

Eric Poelmann